Pic_9_2_2011_9_12_MIdtOmNatten_BD_Keyartny
Kim Larsen og Erik Clausen er nu genudsent på blu ray i den danske klassiker over alle klassikere – Midt om natten. Handlingen er den samme, mens filmen har fået en kraftig gang makeup.

Pic_22_2_2011_47_23_still12_99945
Midt om natten er fortællingen om de to blodsbrødre Benny & Arnold der i 80'ernes boligløshed opretter deres egen fristad, Haveje ved Sydhavnen. Her er der plads til alle, lige fra Hippierne til den subsistensløse Tusindefryd der ynder at høre jazz og fortælle historier. Dagen og vejen klares ved sort arbejde og ellers ved bare at passe sig selv. Desværre kan myndighederne ikke ignorere denne fristad, hvorfor Justitsministeren Kaj Buhman må tage affære og forlange Haveje nedlagt. Haveje kæmper ikke blot med myndighederne, men også med en rockergruppe, som blandt andet er med til at skabe en tilspidset situation for de ellers fredelige beboere. Samtidig bliver de to venner forelsket i den samme pige, Susan Himmelblå.
Pic_22_2_2011_49_40_still74_471323

Filmen er oprindelig fra 1984 og skrevet af Erik Balling, mens musikken er skabt af Kim Larsen. Det var en genkendelsens glæde at se filmen, nynne med på melodierne og lukke øjnene når scenerne blev for slemme. Midt om natten er en fænomenal film, som fortæller om hvordan mange unge fik hverdagen til at gå i krisetiderne. Benny & Arnold er måske ikke helt unge med de unge, men deres syn og solidaritet giver filmen rod og en interessant vinkel, der gør seeren til ikke blot en beskuer, men en aktiv deltager.
Pic_22_2_2011_47_47_still20_107374
Midt om natten er Danmarks syvende mest sete film med over 922.923 solgte billetter. Dette blandt andet takket være Kim Larsens fantastiske - og Robert-vindende – filmsoundtrack, der stadig besidder pladsen som det bedst sælgende album i Danmark nogensinde, lidt af en præstation. Filmen er ligeledes første og sidste gang man så makkerparret Erik Clausen & Kim Larsen spille sammen, mens det har medført flere andre projekter.
Pic_22_2_2011_48_1_still22_110279
I denne omgang er Midt om natten udkommet på Blue-ray som lover bedre billeder og lyd. Dette er i første omgang også hvad seeren får fornøjelsen af at opleve. Desværre sker der efter cirka tyve minutter med fænomenal klart billede, et skift som står i skarp kontrast til det flotte billede, og som gør at resten af filmen er utrolig grynet. Dette billede fortsætter mere eller mindre gennem hele filmen, dog med enkelte undtagelser. Sammenlignet med den oprindelige udgivelse af filmen, er der dog en markant ændring og man kan tydelig se det store restaureringsarbejde teknikkerne har haft gang i. Desværre er skiftet mellem det helt klare billede i begyndelsen og det mere grynede for tydeligt, hvorfor seeren bliver alt for opmærksom på ændringen.
clip_image001Udgivelsen af Midt om natten på blue-ray er en del af Nordisk Films erklærede målsætning om at bevare og videreføre den danske filmarv på de nyeste formater. Ideen er fantastisk, og det er da også en fornøjelse at se filmen i en opdateret og restaureret udgave. Men meget mere end et gensyn med filmen er det ikke. Skal man derfor give stjerner til kvaliteten og restaureringsarbejdet får filmen kun tre stjerner ud af seks.
Af Kamma Luise Rodian
Midt om natten, instruktion Erik Balling, Manuskript Henning Bahs, Erik Balling & Kim Larsen, medvirkende Erik Clausen, Kim Larsen, Birgitte Raaberg etc. Musik Kim Larsen, Distrubutør Nordisk Film, oprindelig udgivelsesdato 9 marts 1984 – blueray udgave udgivet 8 marts 2011 længde 131 min mulighed for Engelske undertekster og dansk for hørehæmmede. Foto copyright Nordisk Film. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.