2011%2001%2024_KP%20logotipas_16_baltas_LT
Tre omgange i biografmørket blev det til på femte dagen i Vilnius. Hvor lokale filmtalenter udfoldede deres evner på det store lærred og filmørderi blev dyrket med en hyldest til avantgarden. Travede rundt i den gamle bykerne og tjekkede forretninger og spisesteder. Vilnius er fyldt med ting af rav, hør og træ. Det kræver lidt mere held eller lokal kundskab at ramme andet. Jeg følte mig derfor lidt heldig da jeg snublede ned af middelaldertrappen til LP himlen – hvor gamle og sjældne udgivelser sælges af en matchende ejer.
dag5 002
Problemerne med den forældede valuta blev løst via et besøg ved Nationalbanken. Den danske afdeling af Forex fastholder selvfølgelig at penge fra 1997 er gangbare i Litaunen. Hvilket også var sandt for mange år siden – ikke en gang almindelige banker vil have noget at gøre med disse sedler! Jeg tror såmænd aldrig jeg har været fordi den danske national bank og kender derfor ikke sikkerhedsreglerne, her går man blot indenfor. Mit råd er at medbringe dine kreditkort, det koster ikke noget gebyr at bruge dem (modsat turister i Danmark der let skal af med 50 kr. for at betale) og medbring danske du veksler i landet når behovet opstår. Forex er i hvert fald ikke vejen mere.
dag5 019
Jeg har også løst mit ”english – not so good” problem. Ved at følge efter russere havner du altid et sted hvor andre russere arbejdere, og de kan altid engelsk. Det betyder så også restaurantvalgene kan blive lidt aparte. I går blev aftensmaden derfor indtaget ved Firontino – hvis indretning ikke ubetinget henledte min tanker på Italien. Heldigvis gjorde maden – der var yderst velsmagende.
20110323145609
Mysteriet med undertekster er ganske lav praktisk – de skriver selv underteksterne, isætter dem i powerpoint som en person så styrer med museklik. Der bruges en projektor til at ramme lærredet nederst. Det forklarer tempo, oversættelse og sprog. Heldigvis gik det fint i går og alle de smalle kunstklip havde amerikansk lydspor. Selvfølgelig er det lidt sært at alle pressemeddelelser, oplæg og informationer gives på litauisk, men omvendt har jeg da også overværet rendyrket danske forklaringer ved OFF og CPHPIX.
20110323151217
Hele det gamle centrum er knyttet sammen af små snørklede veje der består af lige dele ensrettet og blindgyder. Det anbefales derfor at tage turen rundt her til fods. Det er ligeledes også oplagt for taxi snyd. Hvis du tager turen tundt til fods opleves byen også bedre. Det er her du finder antikvariaterne, universittet og små spisesteder. Var temperaturen en anden og hårfarven mørkere kunne det sagtens være italien.
20110323142720

clip_image001Jonas Trukanas har med kortfilmen ”Book Smuggler” (Knygnesys) formået at kombinere eventyr med nationalromantik. Vi dykker ned i den lokale selvforståelse og hiver kilden til den litauiske identitet frem. Der selvfølgelig er blevet til i trods mod russerne. Da sammenholdet var lavt og sindet sløvt satsede de modige få livet for at smugle bøger rundt i landet. Da bøger var viden og viden gav kærlighed til fædrelandet, hvorved man opnår frihed! Selvfølgelig uhyggelig svulstigt, banalt og lidt ulækkert. Heldigvis serveres det i en indpakning der fremstiller historien som et eventyr. Vi følger døgenigten Jurgis og bogsmugleren Mazvydas gennem landet fyldt med jomfruer, vodka fulde mænd, frisk vand og venlige dyr. De tre stjerner gives for denne filmiske drømmeverden der bliver skabt, men nationalisme trækker altid ned, da det får ellers intelligente mennesker til at fremstå som idioter (uanset hvilken nationalitet vi taler om).
KNYGNESYS_BACKSTAGE_113

clip_image002Vi er tilbage i New Yorks gyldne år. Den gang swinger clubs, kokain og organiseret kriminalitet ikke kun var forbundet med Donald Trump men hele byen. Hvor undergrunden boblede af vilde ideer og talrige projekter. Mange savner det, mange begræder tabet, mens lang de fleste af os husker det ikke. ”Visionaries” af Cuck Workman er en samling interviews, filmklip og nostalgisk besøg i filmens urhav. Vi møder Ken Jacobs, Robert Downey (senior), Su Freidrich, P. Adams Sitney, Amy Taubin, David Lynch, Man Ray, Maya Deren, Stan Brakhage, Andy Warhol, Ssdie Benning med flere. Men først og fremmest er det en hyldst til undergrunsfilmene og deres største støtte Jonas Mekas og Anthology Film Archives. Grundideen er her vi som mennesker ikke er i stand til at se virkeligheden, vi ser blot hvad vores kultur træner os til at se, hvorfor et hvert nedbrud af de vante rammer ikke blot er ønsket men nødvendige for forstå verden omkring os. Fire stjerner gives til den halvanden time lange film.
jonas_mekas.preview

clip_image003Farewell – The Ballad of a lucky man”.
Det er sjældent jeg skifter mening. Især når det kommer til film. Der er dog sjældne tilfælde hvor oplevelsen er så overvæltende at ens første indskydelse sjældent holder. Denne film efterlod mig irriteret og melankolsk. Her var vanvittige mange løse tråde, her var få eksplicitte forklaringer. Var det genialt, var det bevidst, var det ideen jeg blot skulle føle sorg. Var dette en fortælling om et menneske der netop havde levet så længe som livet varede. Der nåede alt det han ville, det han skulle og kunne. Sømanden Audrius sidste tur rundt mellem fjender og venner er lige dele drøm og virkelighed. Her tages afsked, her sones, her søges forklaringer og afklaring. Audrius liv er ved at rinde ud og meget skal nås. Dette er hans afsked med livet. Det er svært ikke at blive rørt da Audrius krammer sin verden farvel. Fem stjerner gives til Tomas Donela´s film.
8295cc2acf64a99254f255ce458c0826

Festivalen slutter først d. 31 marts. Den sidste halvdel er fyldt med filmkendisser og andre gøglere der hentes frem for underholdningen skyld. Jeg selv er på sidste dag – med hjemrejse i morgen. Mange erfaringer rigere, og filmhjertet fyldt. Ved ikke hvad den sidste aften byder på men som altid får du et dagbogsindlæg i morgen. Der er altid nye ing at se, prøve og besøge. F.eks. ved jeg ikke helt hvad der menes med “hot wine”?
dag5 012
Mens verden selvfølgelig også er fyldt med ting du ikke ønsker at vide hvad er.
dag5 017