2011%2001%2024_KP%20logotipas_16_juodas_LT
Del to fra tredje dagen kommer her stærkt forsinket. Det blev kun til to film – her af varede den ene dog to en halv time. Madindtag ved nyere koncept restaurant der sagtens kunne vinde indpas i andre lande også. Fandt endnu en festival biograf der bl.a huser en virkelig hyggelig vinbar/cafe. Hvilket nærmest er en sjældenhed i Danmark hvor popcornmaskiner og slikstande efterhånden har overtaget al pladsen.
DagtreDelto 017
Udover gensynet med Brigita var hyggeligt, sjovt og tiltrængt. Så fik jeg spurgt om alle de ting jeg undrede mig over men ikke fandt korrekt at spørge turistinformation om. Jeg har rundt omkring i bybilledet stødt på unge skinheads – der i uhyggelig grad ligner de britiske fra slut 80erne. De er åbenbart kommet op fra undergrunden for fem-seks år siden og bruger bl.a. uafhængigsdagen d. 11 marts til at udbrede deres budskab (du ved – Litauen for litauere). Restauranten med den flotte udsigt på Crown Plaza var stedet under Sovjetunionen. Det var her svundne tiders magtfulde mænd networked på begge side af loven. Blandingen af forladte huse, nye projektboliger og gamle huse skyldes en hastig forvandling der blev stoppet af finanskrisen.
DagtreDelto 007

clip_image001Den belgiske spillefilm ”Marike, Marike” lever ganske vist op til alle klicheerne for genren, men tilbyder sådan en indlevelse og nærhed du ikke kan lade være med både at føle sympati for de indvolverede eller undgå at blive inddraget i dramaet. Det er ikke så svært at gennemskue hvad, hvornår eller hvorfor problemerne opstod i det lille hjem. Til gengæld er det interessant at se mor og datter bearbejder dem sammen. Datteren var kun en lille pige da farmand døde, hun jagter nu kærlighed i favnen på alt for gamle mænd, mens moderen har vendt ryggen til kærligheden. Sophie Schoukens har instrueret og skrevet manuskriptet til filmen der får fire stjerner her fra.
mar02_1
clip_image002Det japanske spillefilm ”Cold Fish” af Sion Sono er fantastisk, herlig blodig og helt igennem underholdende. Thriller, komedie, Gore og snuff pornografi sammenblandes uden at miste publikum eller fokus på historien. En lille dysfunktionel familie bjergtages af den lokale rigmand, der har alt det Shamoto aldrig vil kunne få. Der er alt det Shamoto ikke er. Så selvfølgelig falder både hustru og datter for denne farverige verdensmand og charmør. Der godt er bedrager, massemorder og helt igennem psykopat. Hvilket Shamoto først opdager da det er for sent, og hvordan vender man ryggen til en uberegnelig morder din hustru og datter elsker? Fem stjerner gives til denne morsomme, gennemtænkte og helet vilde film. Vil sådan ønske danske biografer flød over med japanske og sydkoreanske spillefilm – men måske vi fans er alt for få?
cf_01

Middagen blev indtaget på ”Rene” belgisk koncept restaurant hvor bowlerhatten gennemsyrer alt og de fiffige påfund ledsager det meste. Maden er velsmagende, ølvalget lidt begrænset mens personalet er charmerende. Her får du bestik ledsaget en historie om en postmand, hvorfor det er indpakket i en kuvert med dit navn på. Her kan du tegne på ”dugene” og regningen kommer serveret i en gammel sardindåse. Vellykket helhedsoplevelse, der sagtens kan gå galt på dårlige dage, men når det lykkes både er underholdene og hyggeligt. Aftendrikken blev indtaget på Cafe Boheme der er i forbindelse med biograf Skalvija. Her er hyggekroge, åben riddersal og et imponerende vinkort.
Om få timer starter fjerde dagen for mig. Hvor mange film og hvor har jeg valgt at lade være ukendt.

Cafe Boheme (finder link på et tidspunkt)

Til gengæld forsøger jeg at finde en urmager – en profession der er helt forsvundet fra bybilledet!