­­dag2 012
Som enhver anden turist har jeg kæmpet lidt rundt med logistik, overblik og sprogmangler i Vilnius. Mit lavdetaljerede turistkort mangler ikke blot vejnavne og størrelsesforhold men rummer ej heller meget mere end centrum. Festivalen er spredt over fire biografer – hvor af kun tre figurer i oversigten (ved ikke hvorfor og har opgivet at finde ud af det) videocentral er på et hotel. Desværre for mig er jeg 4 km fra den største af de fire biografer – hvor festivalcentrum er lagt.
dag2 023
Jeg har dog indhentet mit pressekort, program og sagt høfligt goddag. Jeg kan nu slås med X andre anmeldere om et specifik antal pladser på specifik række alt afhængig af hvilken sal. Det var jeg ikke i humør til i går aftens. Men søndag bliver så den første ”kæmp for din plads” dag. Programmet er læst, film er udvalgt og diverse back up planer. Starter med en film kaldet Brolis (Brother) af Marcel Rasquin. Alle andre valg holder jeg indtil nu for mig selv.

Dag to Vilnius

Desværre er mange af de asiaiske film jeg havde udset mig begrænset til mennesker der kan det talte sprog eller kan læse litauisk. Jeg kan desværre hverken kinesisk, japansk, koreansk eller andre smukke sprog fra regionen. Har overvejet at tvinge en lokal til at oversætte Norwegian Wood for mig…..
dag2 002

Normalt fejler festivaler på programmer, informationer og logistik. Det ikke fordi man ikke kæmper med det, der er blot så mange forskellige små ting der kan, og gør, gå galt. Her er det faktisk ganske tilforladeligt om end engelsk kundskaber mangler i Vilnius. Sådan huskede jeg slet ikke byen, men måtte erkende det var mere end svært at bestille mad på restauranter uden tysk, fransk eller engelsk talende personale. Hvorfor mit gastronomiske kompromis blev en kinesisk restaurant med bestillingsmenuer på engelsk – du styrerede via trykskærme hvor billeder af hver ret også kunne fremvises. Succes for ”point and order” systemet endnu en gang.
dag2 014

Just overstået morgenmaden på hotellet. Hvilket var ganske fin buffet – jeg undrer mig dog over hvorfor den indeholder kyllingelår, indbagt gris, tre forskellige slags fisk med mere. Jeg ved godt der findes motorvejskæder i det amerikanske der sælger ”breakfast steaks” jeg blot ikke klar til det endnu.
dag2 022

Vi ses på den anden side af de første film. Vilnius dag to starter – optimistisk som altid.

Bedste hilsener Thor.