2011%2001%2024_KP%20logotipas_16_baltas_LT
Planlægning er mit tilfælde altid blot et grov udkast til hvad der vil ske. Selvfølgelig fik jeg ikke set ”Brothers” og selvfølgelig fik jeg set en film der på forhånd var fravalgt. Dagens fangst blev på i alt fire spillefilm og en fantastisk middag. Filmene blev en omgang medrivende polsk socialrealisme i ”Chrzest”, en rørende og gribende historie om forholdet mellem far og søn i ”Erratum”, en virkelig skræmmende dokumentar om konsekvenserne ved en kollapset stat i ”Barzakh” af den litauiske instruktør Mantas Kvedaravicius og den danske spillefilm Smukke Mennesker af Mikkel Munch Fals (der fik klapsalver fra en publikumsfyldt biograf).
dag2del2 003
Jeg har aldrig været udsat for en redaktør. Aldrig fået træning, feedback eller gennemgået akademiske skriveøvelser der skulle forme mig som anmelder. Jeg har blot en klar ide, formål og lyst til at skrive anmeldelser. Jeg nyder friheden, nyder livet, nyder det faktum jeg nu er i Vilnius fordi jeg synes film er værd at rejse efter. Synes det er interessant at se hvordan events er skruet sammen, nyder at iagttage de frivillige der både håndtere jobbet med professionalitet og indlevelse, og genkender sagtens det modsatte. Har selv kastet mange timer efter den internationale festival i Odense – dels for at hjælpe, dels for at formidle og dels for at have det sjovt. Skulle det have din interesse er Europa fyldt af festivaler og de mangler altid dedikerede ildsjæle (andet ord for ulønnet).
20110320165623

Den bedste bonus ved fuldstændig redaktionel frihed er valgfriheden. Jeg tænker ikke blot på emner, steder og formidlingsform. Men det faktum at jeg kan tage fri fra film i et par timer for at indtage en flot middag med tilhørende udsigt fra restaurantens placeringen på 16. etage. Jeg kan sagtens forestille mig et ansættelsesforhold hvor det vil være problematisk.

Alene i veden–men i det mindste med mad, vin og udsigt.

clip_image001Det er befriende at se spillefilm hvor du ikke kender instruktør eller skuespillere. ”Erratum” var sådan en film for mig. Fyldt med skuespillere jeg gerne vil se mere til og spinkel historie der vokser så meget i styrke at slutningen rammer rent i hjertet. Marek Lechki har skrevet og instruere filmen – og den anbefales alle knudemænd uanset alder. Fire stjerner her fra.
Erratum_magnum

clip_image002Vilde unge mænd der elsker smukke kvinder, hurtige biler og respekt vælger ofte den kriminelle genvej til det hele. Hovedpersonen i ”Chrzest” valgte dog at stikke sine venner i undergrunden for frihed, men prisen for det perfekte liv er høj og det er ikke altid let at vide hvad der er rigtig eller forkert. Tre stjerner gives til filmen af Marcin Wrona. Der er intet galt med ideen, udførelsen eller tankerne bag, men den ville have stået meget stærkere som kortfilm.
The_Christening_large

clip_image001[1]Dokumentaren ”Barzakh” varer kun en time. De tre års optagelse er forsøgt redigeret således der opstår en helhed. Det er desværre ikke helt vellykket, til gengæld er gruen fanget fantastisk i filmen. Her har staten ikke kun monopol på magtudøvelse og sandheden, den dominerer også rollebesætningen som skurke. De fine scener med forskellige overvægtige spåkoner der alle mener den kidnappede Eil er i live gør alene denne film værd at se. På trods af gruen, på trods af de virkelige forfærdelige historier, på trods af alt det skræmmende og smertefulde filmen fremviser rives jeg ikke med. Det samlede billede er for fragmenteret, filmen kan ikke stå alene. Du kræver baggrundshistorie, introduktion eller forudgående kendskab til landet. Hvorfor vurderingen kun havner på fire stjerner til Amnesty’s favoritfilm skabt af Mantas K.
20115033_1_Popup1

clip_image001[2]Den danske film ”Smukke mennesker” byder på fuld sal. Der griner de rigtige steder og ender med at klappe af Mikkels feature debut. Jeg fandt desværre at sløjfen på historien var for oplagt, for pæn, for konstrueret. Det virker ganske nok barokt, nærmest psykotisk, når man genfortæller historien. Sådan opleves det ikke på film. De fire stjerner gives for underholdningen, for de interessante måder ensomheden bearbejdes på og den helt igennem respektløse præsentation af menneskeheden.
612x450_smukke_mennesker.ashx

Jeg har intet bud på hvad morgendagen byder, men håber på flere gode film, og måske andre sponsorsgaver end pulversupper.
2123 001

Godnat fra Vilnius hvor foråret også titter frem – Thor.

PS Kamera og Nokia App testes fortsat. Det lille vandtætte kamera egner sig ikke til stills uanset lyssætning, men fungerer overraskende godt som videokamera. Mens panoramabillederne er overraskende velfungerende. Så for de øvrige dage i Vilnius bliver billede fordelingen sådan mellem Kodak og PhotoRama app. Copyright på logo og still fra film tilfalder Kino Pavasaris.