9780811875707_norm

Bogen, der lover dig en bog der er så syg og ulækker at du er nødt til at lægge din eftermiddagssnack fra dig. Den er klam, men også utrolig lærerig. Det er bogen til dig, der ikke kan klare alt det ulækre der findes, og derfor trænger til en god måde at overleve. Den er sjov, morsom og har nogle rigtig gode ideer og illustrationer.
Bogen er bygget op af en masse små kapitler om al verdens klamheder. I hvert kapitel er der en ”how to survive” med tre til fire løsninger efterfulgt af en mindre tekst om hvilke ex. madvarer der kan forårsage dårlig ånde, og en mindre faktaboks. Der er ikke noget videre innovativt over løsningsforslagene, men til målgruppen bliver disse løsninger serveret med en vis coolness-factor der giver bogen en ekstra dimension. Samtidig har der været en dygtig illustrator i gang, Chuck Gonzales, som fortæller løsningsforslagene til de unge der ikke gider læse, men hellere kigge billeder.
The worst-case scenario survival Handbook er et fantastisk opslagsværk, der hurtigt fortæller hvordan man skal klare de forskellige situationer, på en cool måde. Der er et lidt af ”de seje voksne” over bogen, som gør at de unge (10-15årige) vil tage vel i mod udgivelsen, og der er noget at hente både for de voksne og unge. Specielt var det sjovt at læse om løsninger til at klare ”klam mad” eller ”ulækre toiletter”. Det var både opfindsomme og ”nåja” løsninger. Mest af alt minder bogen denne anmelder, om de fantastiske Grønspætte håndbøger man kunne få da jeg var ung. Her var en masse nyttige og unyttige oplysninger, men som gjorde at bogen var med mig overalt – den var nemlig sej!
gross (1)
Bagerst i bogen finder man et appendix over klamheder man kan udsætte sine omgivelser for. Blandt andet er der en opskrift på hvordan man med få midler kan kreere noget der minder om hundelort & bræk. Så er du typen for spøg & skræmt, er der en masse seje opskrifter at hente. Appendixet har ikke fået meget opmærksomhed i bogen, hvilket gør det helt genialt som practical jokes til den som har foræret dig bogen.
clip_image001Personligt glæder jeg mig til at give denne bog til en lille baryler. Den formår at skabe en fin sammenhæng med ”what to do”, fakta og morsomheder og det gør den helt fænomenal som en bog der fortæller de unge hvad man skal gøre, uden at de behøver spørge en voksen. Derfor fem ud af seks stjerner.

Af Kamma Luise Rodian.

Bogen er skabt af David Borgenicht,Nathaniel Marunas,og Robin Epstei. Den er udgivet af Chroonicle Books.  Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app. Forlaget af copyright på scan fra bogen. Udgivelsen er på engelsk.