Monsters-Movie-Poster
Det koster ikke altid en formue at opbygge spænding, uhygge eller romance. Det kræver kun gode ideer, effektiv historie og flot kameraføring. Monsters er en sådan spillefilm. Den er ikke fejlfri, fantastisk eller vildt nytænkende. Den er blot effektiv, seværdig og billetprisen værd.
ViewImagea
Grænselandet mellem Mexico og USA er ikke længere blot hjemsted for eksotiske dyr, illegale immigranter og kokainbaroner. For lige siden en NASA sonde styrede ned har området været befolket af rumvæsener hvis afvigende fysiske ydre skræmmer de fleste. Sameksistensen er ikke smertefri og lokalbefolkningen lærer på den barske måde at natten tilhører monstrene, alt imens USA spenderer formuer på at beskytte landegrænsen mod syd.
ViewImaged
I selskab med filmens to hovedpersoner Samantha og Sam krydser vi det store monsterbefængte område mellem Mexico og USA. Ikke fordi de er nysgerrige eller faret vild, men fordi de missede den sidste færge til USA og snart lukkes grænsen permanent. Dette er deres lange rejse hjem.

Gareth Edwards har skrevet og instrueret filmen mens Whitney Able spiller den kønne Samantha og Scoot McNairy udfylder rollen som Sam. Der er massevis af andre skuespiller med i filmen, men de betyder ikke noget, dynamikken findes kun mellem de to. Det er ikke en klassisk road movie, kærlighedsfilm eller Sci Fi brag. I stedet minder den mere om et vellykket kryds mellem gamle Tarzanfilm, moderne naturfilm og en ukendt novelle af Stephen King.
asfdasf
clip_image001Grundridset til filmen lover mere end historien kan leverer, men spændingen opbygges fænomenalt og kærlighedshistorien virker på intet tidspunkt konstrueret eller påklistret. Som i de gamle Tarzan film forsvinder guiderne en efter en jo længere vi kommer ind i den farlige jungle. Nogle flygter, andre dræbes og alle er de rædselsslagen. Overladt på egen hånd kæmper Sam og Samantha sig frem gennem ukendte farer og smukke omgivelser. Alt imens eftertænksomheden udfylder stilheden og samtalerne mellem de to. Mine fire stjerner gives for spændingen der opbygges gennem grænselandet, den spirende romantik mellem hovedpersonerne, de flotte monstre og grundideen bag filmen.

Spilletid 93 minutter. Premiere i Vester Vov Vov. Foto copyright Scanbox. Se mere om filmen her. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.