adjustment_bureau_1
Kærlighed ved første blik

Det var kærlighed ved første blik, det var magisk, det var intenst, og de var skabt for hinanden, men livet var planlagt anderledes. Han (Matt Damon) var udset som det unge politiske håb der skulle styrer USA sikkert gennem fremtiden, mens hendes (Emily Blunt) yndefulde bevægelser på dansegulvet skulle reformere moderne ballet. Sammen ville disse mål altid forblive drømme, men desværre kan ikke engang velorganiseret skæbnemagere styrer forelskede hjerter.
59709-910x603crop0

Trend Coats og hemmeligheder
Den sælsomme sammenblanding af 50er efterretningsfolk med 90er Science Fiction fungerer faktisk ganske fint. Desværre har filmskaberne valgt at sammenkører tre forskellige genrespor (romance/SciFi/Action) i en og samme spillefilm, og det slipper de ikke så heldigt fra. Historien om den umulige kærlighed glimter faktisk ganske fint, mens fragmenterne med de små filosofisk betragtninger over meningen med livet alle er logiske blindgyder eller direkte selvmodsigende. Kombineret med ganske almindelig mainstream action efterlades publikum, skuespillere og handling uforløst tilbage.
59708-1400x929crop0

Philip K. Dick

Udgangspunktet for filmen er en sci fi novelle ”Adjustment Team” fra 50erne af Phillip K. Dick hvis skriblerier bl.a. har affødt den fantastiske spillefilm Blade Runner. Desværre er det mit bud at historien denne gang er valgt fordi den er ”public domain” (kan bruges gratis). For hovedhistorien har gevaldige logiske huller (f.eks. var den mørke middelalder ikke en slem periode for hele menneskeheden – blot Europa). Både i sine præmisser som i sine lav praktiske løsninger.

52860-604x402crop0

clip_image001[4]Skubber til grænserne
Takket være alverdens finurlige science fiction film de sidste 15-20 år er vi som publikum villige til at accepterer en masse i spillefilm. Våbenskud der kan bøjes, drømmeverdener, falske bevidstheder, rum krig og Guds eksistens. Det er derfor ingen udfordring at accepterer vores skæbne styres via en guddommelige plan hvor selv de mindste detaljer manipuleres og sikres via udefrakommende indgriben. Det lader dog til instruktør og manuskriptforfatteren George Nolfi er overrasket over dette – og derfor ikke helt er klar over hvad han vil bruge publikums tillid til. Vi efterlades derfor med en ufuldstændig spillefilm der indeholder en masse delelementer der virker, en grov skitse over et mysterium der aldrig bliver afklaret og spørgsmål som ikke skulle stilles.

UIP har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.