9788756792295_20000_550
…og det gør han godt! Sigurd Barrett er oprindelig kendt fra børneprogrammet Sigurds Bjørnetime, hvor han synger, spiller og fortæller historier. Enhver, som har set dette program sammen med et lille barn, har måttet erkende at han kan et og andet med at formidle til børn. I Sigurd fortæller bibelhistorier gentager han successen fra TV, og formidler, på et letforståelig sprog, historierne fra Det Gamle og Nye Testamente.
Den kristne skabelsesberetning
I Sigurd fortæller bibelhistorier tager Sigurd Barrett bibelhistorierne om Adam & Eva, Noas ark og Jesus, putter dem ind i en nymodens maskine, og tager dem ud som små enkelt historier, hvor han på smukkeste vis fortæller børnene, om vores oprindelse (ifølge biblen). Bogen er inddelt i Det gamle Testamente og Det Nye Testamente, alt sammen er skrevet i Sigurd Barrets legende lette fortællestil, der både favner voksne og børn.Som en ekstra feature er der til hvert kapitel komponeret en lille sang, der på få linjer opsummerer hver historie.
Detaljerede illustrationer
Jeanette Brandt har skabt illustrationerne, der er på en sød og sjov måde er med til at underbygge formidlingen af historierne. Blandt andet er Jesus afbilledet som en fyr med langt hår med en kasket, der vender med skyggen bagud, påtrykt et stort J. Et billede man ikke kan andet end smile af. Umiddelbart tror jeg denne moderne tilgang historien om Jesus, gøre ham mere allemandseje og lettere at relatere til. Det kan også give forfatteren problemer med mere dogmatiske troende, da tegningen måske tendere det blasfemisk (Jvf. sagen med den østrigiske tegneserie der viste en surfende Jesus).
Illustrationerne til Det Gamle Testamente er tegnet i samme legende og moderne stil, mens der på hvert enkelt billede er gjort mere plads til de små detaljer, hvorfor man får enormt meget lyst til at dvæle længe ved hvert enkelt.
sigud
Syng en lille sang
Som en ekstra detalje fortæller Sigurd Barret, på den medfølgende dvd historierne i 24 små afsnit, 12 til hvert testamente. Her beviser Sigurd Barret endnu en gang at han er en fantastisk formidler. Er man derfor lidt betænkelig ved en bog fyldt med bibelhistorier, er indgangsvinklen til en god oplevelse, den rette stemning og det kendte Sigurd Barret univers, at starte med DVD'en. Her synger, fortæller og leger Sigurd og  Snapper sig igennem alle historierne. Sangene som de to synger er alle tekstet i bogen, hvilket gør at man efter afsnittet og ved oplæsningen af dagens kapitel kan synge en sang efter.
clip_image001Sigurd fortæller bibelhistorier er et frisk pust, og et forsøg på at gøre bibelhistorierne mere moderne og derved lettere at forstå for nutidge børn . Personligt synes jeg, at han gør det spændende, og ser man også den medfølgende DVD, kan man ikke andet end blive totalt opslugt af universet. Udgivelsen skaber en formidling, der er helt fænomenal. De små historier indvier det unge publikum i kristendommen, og tankerne herom. Bogen bryster sig ikke af at være biblen, men blot at ”fortælle” bibelhistorier. Hvilket den gør så man kan huske historierne! Ved at kombinere det mundrette sprog med sjove og seje illustrationergør Sigurd Barret bibelhistorierne til en leg, sang fuldender blot det pædagogiske tiltag. Derfor fem ud af seks stjerne.

Af Kamma Luise Rodian

Udgivet af politikens forlag der også har copyright på scan brugt i denne anmeldelse. Sigurd er i øjeblikket på turne. Se hvor og hvronår her. Bogen er på 277 sider. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra forbrugermania på din mobil via denne app.