9788779556867
Spændingskurven opbygges her efter samme skabelon som det første bind (Limousineadvokaten). Men forfatteren Connelly træder alligevel af nye veje idet han lader to fiktive serie universer sammenkøres i denne bog. For pludselig indgår den garvede seriehelt Harry Bosch i opklaringsarbejdet, som med og modspiller til advokaten, som repræsentant for den anden side af Los Angeles. Konceptmæssigt er det ganske fornuftigt, litterært er det lidt aparte og underholdningsmæssigt fungerer det, men valget begrænser efter min mening fremtiden for begge serier.

Drømme er ikke alt
Med Den enes Død genbesøger vi Michael Connelly’s Los Angeles. Hvor sprækkerne i den flotte overflade er synlige for alle. Limousineadvokaten Michael Faller blev forladt med skudsår i maven, skrammet stolthed, blussende kinder og romantiske tanker. Men årene siden det første bind har ikke været god ved eller for Haller – og de mange rosenrøde drømme vi som læser udpenslede for denne modvillige helt viste sig helt uberettiget.

Advokaten med sjæl

Han underholder ikke naive forestillinger om retssystemet eller påstår verden er et bedre sted fordi han er der. Til gengæld kender han smuthullerne, de moralske genveje og behovet for blinde vinkler i opklaringsarbejdet, alt det en forsvarsadvokat skal kende for at være succesfuld. Det er argumenterne, magtspillet og den diskrete manipulation der driver hans nysgerrighed og ihærdighed. Selvfølgelig vil det være rart hvis ekshustruen respekterede ham, eller at datteren så op til ham, men Michael Haller bebrejder ingen anden hvis det aldrig sker. Det var ham som svigtede, som ægtemand, som far, som menneske.

Den store sag

Takket være en kollegas alt for tidlige og blodige død får Haller en stormende start på forretningen. Der har været i dvale alt imens pillemisbrug, sår og skilsmisse har fyldt kalenderen. Kartoteket er igen fyldt med betalende kunder men det er storkunden der fylder historien. Mordmistænkt filmproducerer med et hav af fysiske beviser mod sig ønsker pure frifindelse, og det gerne ganske hurtigt. Haller bearbejder på vanlig vis politiet, klienten, systemet og alle omkring sig. Men ikke alt er som det plejer, måske det skyldes det lange fravær, eller også er nogle efter ham?

Danish
Det er svært at oversætte nutidig amerikansk til dansk. For danske forfattere vil utvivlsomt bruge mange af de samme amerikanske ord, betyder det så de skal oversættes? Hedder det ”deadline” eller ”tidsfrist”? Har vi på dansk en ”juryboks”? Bruger nogle overhovedet i dag danske ord for ”room service”? Bør ”World Tour” oversættes til dansk eller har det en anden mening når det engelske udtryk fastholdes i den danske udgave – f.eks. at ”world” er blot dækker over USA. Jeg har ikke forudsætninger for at vurdere dette, men følte på intet tidspunkt stødt af de mange bibeholdte amerikanske udtryk. Jeg har fulgt debatten mellem forlag, anmelderstand og oversættere. Hvor en del mener anmelderne svigter oversætterne ved manglende kritik af deres arbejde. Hvilket sikkert er ganske retfærdigt – men svært for mig at vurdere. Faktisk opdager jeg kun ”oversætterens” arbejde når det er fantastisk godt, eller noget er gået galt eller afviger fra mine forventninger. Uanset hvad så er denne bog er på dansk ved Jette Røssell – og jeg har intet at udsætte på hendes arbejde.

clip_image001Fem skrøbelige stjerner kaster jeg efter denne bog. Der fangede min interesse for det amerikanske retssystem, og dets mangler, men også gjorde mig modløs på en fortsættelse. Det lader til Connelly har store problemer med sin nye fiktive seriehelt. Skal han dø, skal serien stoppe, skal serien samkøres med Harry Bosch universet eller kan Limousineadvokaten fungere som menneske udenfor retssalen? Denne sommer kommer filmatiseringen af den første bog i de danske biografer. Hvis det bliver en succes kan det være Conelly kaster flere hjernevridende plots efter advokaten med de rette hensigter, svage moral og tomme lommer. Uanset hvad er jeg fortsat med som læser – for det er godt krimi håndværk.

Bogen er udgivet af forlaget Klim. 360 sider. Hvis du har en Nokia telefon kan du følge anmeldelserne fra Forbrugermania via denne app.