939_forsidelille
Lone Wolf McQuade
er instrueret af Steve Carver, og må være action filmenes stamfader, eller i hvert fald en af dem, da den simpelthen har det hele der hører til genren. Eksplosioner, karate udført af mænd i stramme cowboybukser, skuddueller med både den gode gamle seksløber og den fuldautomatiske maskinpistol. Biljagter, hestetyve, kørestole(!), fly og helikoptere, mænd i bar overkrop med hår på brystet, yndige kvinder uden hår på brystet – alt simpelthen.
tumblr_l8wy0oU2K91qzbykto1_500
Historien et kort oprids
Jim McQuade – er en Texas Ranger der gør tingene på sin egen måde, en arbejdsfacon der får ham derfor i suspenderet fra sit arbejde efter en ikke helt korrekt håndtering af et vigtigt vidne i en sag om våbensmugling. Men da våbensmuglerne vælger at gå efter McQuade’s datter og kærste som hævn, genindsætter McQuade sig selv (!) som Texas Ranger, og drager mod Mexico med et par få gode folk for at befri sin datter og bekæmpe våbensmuglerne - mand mod mand (den eneste rigtige måde).
user63880_pic23055_1259359144
Actionfilmenes Arketyper
Selve filmen er bygget op af den ene arketype efter den anden. Lad os starte fra en ende af: Helten der går sine egne veje Lone Wolf McQuade (spillet af Chuck Norris), hans chef som ønsker at gøre McQuade mere stueren (bogstaveligt talt), den vise mester der har kendt McQuade i mange år og arbejder på samme brutale måde, hans nye uønskede partner (McQuade arbejder alene), hans yndige teenagedatter der er lidt ligesom far - frygtløs, hans ekskone som er en frigjort kvinde der stadig holder af McQuade for han har hjertet på rette sted, hans kæledyr – en ensom ulv, FBI agenten som bliver hans allierede, og så selvfølgelig en yndig femme fatale der forelsker sig i McQuades synligt hårde ydre og formodede bløde indre, hans nemesis der også kan Karate og er en helt igennem slem fyr spillet af David Carradine, og superskurken over dem alle: en dværg i kørestol som er leder af den mexicanske mafia. Det bliver ikke bedre! Arketyperne er så skarpt tegnet op at det meget ofte er komisk at se på og de er netop grunden til man kan presse så mange personer med relationer til helten ind i historien – for vi genkender dem alle.
lone-wolf-mcquade-original
Den sjoveste scene i filmen
McQuade er på første date med sin kommende kæreste, han har allerede tævet flere mænd end jeg har datet. De kysser godnat, og næste scene med de to foregår i McQuades hus hvor kærsten er brudt ind for at rydde op, gøre rent, pynte med blomster, smide øllen ud og stoppe skabene til med grøntsager og vitaminer – alt hvad en rigtig mand har brug for! McQuade er ikke tilfreds med dette, de skændes hvorefter McQuade ender med at undskylde for sin opførsel efterfulgt af forsoning via fælles oprydning og vandplaskning . Nu bliver det rigtig sjovt: McQuade smider hende under legen ned i en mudderpøl, hvorpå han kysser hende lidenskabeligt alt imens en haveslange spuler vand ud over dem begge. Næste scene åbner med de to sovende i sengen. De lumre undertoner og platte henvisninger er fantastiske, og det frigør også en masse tide til det vigtigste – Vold (med eller uden mening)!
1206545
clip_image001En Stjernepsykopat som helt
Filmen er fra samme periode som klassiske actionfilm som Rambo first blood (1982) & First blood 2 (1985), the Terminator (1984) og Dirty Harry Sudden Impact fra 1983. Alle film der er kendetegnet ved at have en selvtægtsmand som helt, en mand der dræber uden dårlig samvittighed og altid i den ”gode sags tjeneste”, og altid med magthaverne imod sig. Det er et univers hvor alle kan følge med. Det er ej heller svært her at se hvem der er ”god” og hvem der er ”ond”, verden i disse film er aldrig i gråtoner, og for Lone Wolf McQuades verden er alt enten sort elle rhvidt. Hvis man accepterer dette, og et kort øjeblik glemmer fænomener som filmkunst, god smag og menneskerettigheder samt ser bort fra det idiotiske ved en stjernepsykopat som Texas Ranger, så er Lone Wolf McQuades en dejlig, underholdene actionfilm. En virkelig old school actionfilm der fik mig til at grine ofte, længe og højt. Jeg giver den derfor 3 stjerner ud af 6 for alt det morsomme, og fordi den stadig er en solid actionfilm her knap 30 år senere. Hvor genren som helhed kæmper med og mod den bløde mand,nye fjendebilleder og utallige aldrende actionstjener der ikke længere kaster sig så vildt rundt på lærredet.
Af Sille Kidmose.

Dvden har ikke noget ekstramateriale bortset fra traileren for filmen. Undertekster tilbydes på dansk. Foto copyright NTC. Der også har udgivet filmen. Lyd dolby mono (det hedder det faktisk). Spilletid 103 minutter. Billedeside kan nydes i 16:9 men er skabt til 1:1.85.