plakat04
Som en fiktiv selvudlevering fungerer teaterstykket Udslet Hornsleth overraskende godt. Du behøver blot at medbringe lidt tålmodighed, samt enkelte fordomme, og du er godt underholdt. De tre akter sammenfletter fakta, fiktion og vilde løgne med en selvironiske arrogance der smukt matcher lydsporet frembragt af drengebandet LSD on CIA.

Rejsen gennem tid
De tre timers teater indeholder årene 2009 (fortid), 2011 (nutid) og 2012 (fremtid). Fordelt på tre akter får vi mennesket bag brander Hornsleth serveret, analyseret og bearbejdet. Det er ganske vist hverken sandt, troværdigt eller særlig nuanceret. Hvilket blot gør det perfekt som et teaterstykke baseret på kunstneren Hornsleth – manden med noget på hjertet og en del i banken. Velkommen til den sande fiktive historie om Kristian Von Hornsleth liv efter finanskrisen.

143

Familiefar med mod på livet
Det første akt bringer os til en fabrikshal i Ballerup (2009). Hvor Hornsleth (Mads M. Nielsen) knokler natten lang, kun afbrudt af dødstrusler og solskin. Vi præsenteres her for Hornsleths tre muser; Den praktiske, kønne Pornopigen (Andrea Vagn Jensen) der både formår at hygge og tilfredsstille; Sancho (Donald Andersen) - Neger fra egen import - der går til hånde hvor han kan, især når prisen passer; Den sindsyge, møgbeskidte tyske visionære kunstelsker og absinthe drikkende W.G.Zihel (Lars Ranthe), der arbejder dag og nat på at sikre Hornsleth anerkendelse og penge.

De evige selvkritiske og selvudleverende lydbider der udgør dialogen i første akt, sammenblandes kækt med rigtige fjernsynsklip og sande historier. Alt imens personlige relationer, Hornsleths fjerne fortid og forskellige bevæggrunde italesættes af fortællerstemmen. Et fiktivt univers omkring et tomt brand, med en ukendt personlighed bag og kendt ansigt foran, kan nu udforskes på teaterets præmisser. Dette er alt sammen manuskriptforfatter Jakob Weis fortjeneste.
142

Fuck dig, dig og dig
Jeg er vild med anden akt. Det bringer os til ”nuet”. Til teater V i Valby. Hvor primadonnaen selv besvarer indøvet spørgsmål kamufleret som en live spørgerunde. Flankeret af tre unge knægte med moderigtigt hår og veltrimmet bare overkroppe udforskes rammerne for et konstrueret ego. Der naturligvis kammer over i vilde postulater, egen overvurdering og higen efter anerkendelse. Jeg synes det holder, jeg synes det er underholdene, og jeg kender samtidig et utal af mennesker der vil være fuldstændig ligeglade.
144 (1)

Hvis du intet sælger er du blot en amatør
For langt de fleste af os kender kun kunstneren, skaberen, mediemanden Hornsleth fra dekorationerne på Gajolpakker, Ilva Soafer og netto poser. Vi kender ham som manden der formåede at pumpe alle nyrige for millioner, før konkurserne skamred whiskybæltet og det bedre borgerskab. Vi kender ham som provokatøren der ikke helt ved hvor han er på vej hen. Hvilket fører os til det drabelige tredje akt hvor Hornsleth anno 2011 (London) drukner i dansk succes og selvmedlidenhed. Hvor kunstneren fanges af sine egne løgne, og må leve med brændemærket ”fællesskabets værdsættelse”. Hvor kunsteren må ofres for sin kunst.
148 (1)

clip_image001 Selv den værste tursitfælde har stamgæster
De mange underfundige betragtninger, skarpe iagttagelser og ondskabsfulde udtalelser giver hele stykket en høj underholdningsværdi. Desværre snubler stykket til tider i egne ben, hvilkket skyldes ubalancen mellem iscenesættelsen og afmonteringen af den fiktive Hornsleth. Havde man lavet en hård fraklipning, en grovere iscenesættelse i begyndelsen og holdt fokus på ”Valby 2011” ville indtrykket havde stået stærkere. De fire stjener gives derfor Lars Ranthe morsomme version af en sindssyg tysk inspirator, Mads M. Nielsen fantastiske greb om den fiktive Hornsleth og musikgruppen LSD on CIA.

Jeg overværede stykket den 27. februar. Instrueret af Pelle Koppel. Scenografi Nicolaj Spangaa. Foto copyright Palle Steen Christensen. Stykket kan du se ved Teater V frem til d. 27. marts. Forestillingen åbner på teaterets fem års jubilæum. Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge forbrugermania anmeldelserne via denne app.