GROB    3/2010
Labyrinten
er et hverdagsdrama hvor vi alle tvinges til at vælge side mellem de gode hensigter og de virkefulde genveje. For retfærdiggøre målet altid vejen?

Det perfekte liv
Drømmen om det perfekte liv har pludselig fået virkelige rammer. Det nye hjem bugner af designstatus fra fortiden, kæresten er gravid og succesfuld, mens den private praksis flyder over med betalende klienter. Desværre er overflade ikke alt og pludselig står psykologen David midt i sit livs krise, hvor uheldige beslutninger opfølges med dårlige beslutninger og drømmen bliver til et mareridt.
GROB - "Labyrinten"  2/20111

Scenografi – de rigtige valg
Hvert eneste teater har fysiske udfordringer. Hvor nogle har serie søjler der skal indarbejdes i scenografien, kæmper andre med den fysiske plads. Denne gang valgte Grob at lade scene gulvet skråne ganske kraftigt for at give dybde i billedet. Da man herved bedre kan bruge scenens størrelse til at skabe flere rum. Scenegrafen Ingvild Rømo Grande bør roses for valgene og det visuelle udtryk der opnås med få velvalgte møbler, lamper og farver.
GROB - "Labyrinten"  2/20111

Veloplagt Lohmann
Med en veloplagt Jesper Lohmann i hovedrollen, som psykologen David, bearbejder vi endnu gang temaet kærlighed på Grobs teaterscene. Hvor vi på tryg afstand fra scenen lader skuespillerne afsøge grænserne for den altomfavnende og ultimative kærlighed. I form af faderen der elsker sin datter, men alligevel krænker hende. Ekskæresten der ødelægger for at bevarer, eller tilliden der svigtes mellem de elskende da kærligheden byder det.
GROB - "Labyrinten"  2/20111

clip_image001Du skal ikke have læst mange Agatha Christi krimier før mysteriet i Labyrinten nemt kan afkodes. Hvilket giver stykket en ubalance jeg ikke tror, kan have været meningen. Havde Thomas Levin i stedet formået at binde en sløjfe der gav dramaet modspil fra flere ukendte elementer, ville historien have virket mere fængslende. Jesper Lohmann formår at glide ubesværet mellem elsker, ekskæreste, psykolog over nedbrudt mand til selvtægtsterapeut. Lærke Winther udfylder flot rollen som den sexhungrende og lidt overfladiske fotograf Mathilde, desværre giver stykket hende ikke den fornødne plads til at fremvise en reel udvikling. Solbjørg Højfeldt er som altid den stærke kvinde på scenen, omend hendes rolle denne gang mere tjener som funktion end bærende for stykket. Henrik Birch er bund solid i stykket, men rollen han udfylder, er efter min mening stykket sammen af lidt for mange fordomme og urealistiske bevæggrunde. De fire solide stjerner gives for underholdningen, dramaet og emnet.

Stykket blev overværet den 26. februar. Du kan frem til d. 2. april se det ved teater Grob.  Hvis du har en Nokia telefon kan du nu følge anmeldelserne fra Forbrugermania på din mobil via denne app. Foto copyright Miklos Szabo.