Godmodig svensk politiserie der ikke vægter tempo, voldsom action eller gennemtænkte dialoger særlig højt. Til gengæld formår serien at fremstille hverdagen som politibetjent og kriminel som noget ganske normalt. Her opdrages børn, ægtefæller bedrages og der købes ind til aftensmad hver eneste dag, uanset hvem du er og hvad der betaler ens regninger.

Pic_15_7_2009_10_19_bild56_001
Seks i en

De seks omslag prydes alle med navnet Johan Falk, men da serien er ligeså meget opbygget omkring den civile agent Frank Wagner er det lidt misvisende. Hvert afsnit har en afsluttet sag, men serien skal ses i rækkefølge for at give mening. Hovedemnet er de etiske, praktiske og moralske dilemmaer det giver når ordensmagten benytter sig af civile agenter. For hvor går grænserne når politiet operer på begge sider af loven?
Pic_15_7_2009_48_6_akt6bild2
De løse ender

Men selv hvis du følger rådet om at se disse seks afsnit kronologisk vil du til tider føle dig lidt tabt. Som om vigtig baggrundsinfo er udklippet eller vægtet forkert af instruktøren. Dette skyldes du mangler tre forudgående afsnit til serien. Der på dansk hedder ”Nul tolerance” (1999) , ”Livvagterne” (2001) og ”Den tredje bølge” (2003). Dels vil de udfylder enkelte huller vedrørende personen Leo Gaut, de vil også give et bedre indblik i Johan Falk. Det er også lidt forskelligt om ”filmene” udkom til bio, fjernsyn eller direkte på DVD. Alle passer dog ind i skabelonen TV drama, og ingen af de sidste seks kan reelt stå alene.
Pic_13_10_2009_54_29_6_015

Praktisk info

Alle seks afsnit er fra 2009. Alle kommer med undertekster på dansk, norsk, finsk og svensk for hørehæmmet. Lydsporet er svensk i dolby digital 5.1 og billedsiden nydes fint i formatet 16:9. Der er intet ekstramateriale, ingen forklaringer, interviews eller genveje til instruktørens forkromede tanker. Hvilket er savnet, da baggrunden for serien gerne måtte uddybes mere (især når flere scener skulle være inspireret af virkeligheden). Det første afsnit tager to timer mens de øvrige holder sig til standard længden 1½ time. De seks afsnit hedder ”Gruppen för Särskilda Insatser”, ”Vapenbröder”, ”National Target”, ”Leo Gaut”, ”Operation Näktergal” og ”De fredlösa”. Medvrikende er bl.a. Johan Falk: Jakob Eklund. Helén Andersson: Marie Richardson. Frank Wagner:Joel Kinnaman. Leo Gaut: Peter Andersson. Anders Nilsson og Joakim Hansson har skrevet manuskripterne.
Pic_15_7_2009_46_26_bild46_001

Den hjemvendte søn
Hjemvendt fra det store internationale kontor ved Interpol indtager Johan Falk selvsikkert rollen som opdager i den svenske elite gruppe GSI. Der fremstår som en blanding af amerikanske SWOT teams og det danske rejsehold. Den lille fasttømret gruppe af opdagere benytter sig i stor stil af civile agenter – hvilket både er den direkte årsag til de mange succeser og problemer GSI vader rundt i.Pic_15_7_2009_47_54_akt6bild1

Styrker og svagheder

Debatten har fyldt avisspalter i årtier og hver eneste fiasko fører altid til selvransagelse og hykleri, mens succeserne fremlægges som godt politiarbejde. De skandinaviske lande kvier sig nemlig ved brugen af civile agenter i det åbne. Til dels skyldes det agenternes uheldige rolle i radikalisering af terrorgrupper og professionalisering af narkorelateret kriminalitet. Sverige, Norge, Finland og Danmark har hver især sine spøgelser fra den nære fortid, og alle står vi med nutidige problemer pga. civilagenter. Hvorfor det er oplagt at opbygge en hel tv serie  omkring problemstillingerne civil agenter afføder. Desværre vælger skaberne af denne serie at vægte de personlige historier, og idealiserer civil agenternes bevæggrunde. Vi kommer derfor aldrig til bunds i emnerne, bergundelserne og de oplagte konflikter og synder udebliver.
Pic_15_7_2009_45_49_2D2T5184

clip_image001
Når ordensmagten skaber markedet for stoffer og våben ved at styrer efterspørgslen er der ikke langt til facilitering af sælgerne også. GSI træffer løbende en masse elendige valg, men det har åbenbart ikke konsekvenser. Hvilket jeg finder ganske utroværdigt og en smule irriterende. Dette overgåes kun af den noble civilagent Frank Wagner, der åbenbart gør alt for Konge, Gud og Fædrelandet. Johan Falk fremstår lidt gumpetung og man tvivler oprigtig på om Interpol ikke blot fyrede manden. Heldigvis er den Göteborgs underverden befolket af endnu større tåber hvorfor kampen altid er til GSI’s fordel. Udviklingen for GSI er forventelig men ikke altid en fornøjelse at følge. Seriens svageste afsnit “Vapenbröder”. De tre stjerner gives for emnet, præsentationen af problemerne og afsnittet “Leo Gaut”.

De seks DVDer er udgivet af Nordisk Film. Der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.