24_timer_season8_DVD_flatpack_salg
Jack Bauer (Kiefer Sutherland) må endnu engang påtage sig ansvaret og redde hele verden. Med FN bygningen som kulisse udspilles magtkampene i det skjulte alt imens bloden flyder i New Yorks gader. Dette er det ottende og sidste døgn i serien 24 timer.
24-Ep801_Sc121_0480-550x365

24 afsnit der vil det hele

Alle virkemidlerne, svigtene og truslerne vi kender fra de foregående sæsoner fyres her af på 24 timer verden sikkert glemmer, men Bauer aldrig kommer til at undslippe. Har du aldrig set serien før vil formen måske virke lidt hæsblæsende og primitiv. Heldigvis behøver du ikke den store kronologiske viden om serien for at forstå handlingen, logikken eller alliancerne. Jeg selv forlod serien da CTU fortsat havde til huse i Los Angeles, præsidenten var sort og Bauer endnu var på arbejdsmarkedet. De fleste fra den gang er døde og borte (undtagen Chloe O'brien), i dag er præsidenten en idealistisk kvinde, CTU placeret i New York og Bauer er pensionist med barnebarn og håndvågen indenfor rækkevidde. Desværre verden lige så grufuld og farlig som altid. Organiseret kriminalitet, landsforræderi, spioner, brodermord, terror, atomtrussel, Rusland og jura udgør de sædvanlige bestanddele i trusselsbilledet. For hvert afsnit afmonteres en trussel, en anden opbygges og et forstående sammenstød præsenteres. Mennesker dræbes i en lind strøm og man glemmer let ideen om et døgn.
24:  Cast pictured L-R:  John Boyd, Katee Sackhoff, Mykelti Williamson, Mary Lynn Rajskub, Freddie Prinze, Jr., Annie Wersching, Kiefer Sutherland, Anil Kapoor, Cherry Jones and Chris Diamantopoulos.  The clock starts ticking for the Season 8 premiere of 24 with a special 2-night, 4-hour television event Sunday,  Jan. 17 (9:00-11:00 PM ET/PT) and Monday, Jan. 18 (8:00-10:00 PM ET/PT) on FOX.  ©2009 Fox Broadcasting Co.  Cr:  Brian Bowen Smith/FOX

Sæson Otte endnu et døgn

Hvor de første sæsoner var en langtrukken reklame for effektiv tortur, første generation af smart phones, Dell computere og game theory så er den sidste sæson udstillingsvindue for især Apple laptops, førerløse fly og biler fra Hyundai. Som altid er der ikke tid til bad, mad og toiletbesøg. Samleje klares på under fem minutter og sorg bearbejdes bedst i skudlinjen. Venner og fjender bytter løbende plads men overblikket tabes aldrig. Bauer har en svaghed for spinkle kvinder med store bryster og faderkompleks. Denne gang er det Annie Wersching der udfylder den rolle.
24:  Annie Wersching as Renee Walker.  The clock starts ticking in New York for the Season 8 premiere of 24 with a special 2-night, 4-hour television event Sunday,  Jan. 17 (9:00-11:00 PM ET/PT) and Monday, Jan. 18 (8:00-10:00 PM ET/PT) on FOX.  ©2009 Fox Broadcasting Co.  Cr:  Kelsey McNeal/FOX

clip_image001Præsidenten på speed dial
Jack Bauer tager kun mod ordre fra Præsidenten. Der desværre ikke er indsat af gud og derfor begår menneskelige fejl. Hvorfor Bauer af instruktøren opløftes til samme piedestal som CIA-analytiker Jack Ryan blev i Patrioternes Spil (og de andre film i serien) således moralske påtaler kan afgives til selveste præsidenten. Bauer dræber fortsat mennesker med samme lethed andre sletter venner på deres facebook, profil. Reflektion er ikke manden stærkeste side men han udviser i denne sidste søson tegn på samvittighed. Modsat andre sæsoner af serien er agenterne denne gang ikke meget bevendt. I stedet bruges de som villige testdukker af fjenden og får Bauer til at fremstå som overmenneskelig agent. Det er allerede en del år siden ”real time” fiktion indtog fjernsynsverden og erobrede fans og filmpriser, men dette er altså den sidste gang vi redder verden i selskab med Jack Bauer. Afskeden er ikke trist eller uventet. Dels har verden ændret sig meget siden den første sæson, og trusselsbilledet er i dag ganske anderledes end for blot ti år siden. Jack Bauers verdensopfattelse er altså forældet, og i kombination med at serien har afsøgt alle mulighederne rammerne 24 timer giver en spændingsserie er det godt vi er ved vejs ende. Otte sæsoner med pragmatikeren og massemorderen Jack Bauer blev det til og det var desværre nogle for mange. Formlen blev forudsigelig, præmisserne urealistiske og underholdningen forsvandt. De tre stjerner gives for ideerne, tempoet og forsøget.
Af Thor Kristjan Kidmose

DVD udgivet af fox film. Der har copyright op billederne brugt i anmeldelsen. Undertekster på dansk, finsk og engelsk. Diverse ekstra materiale findes på hver eneste DVD skive – det anbefales dog kun at se Chloes anholdelse på den sidste DVD. Lydsporet er engelsk i 5.1 dolby digital kvalitet. Samlet spilletid er 1056 minutter. Årsagen skyldes ”real time” skal forstås med reklamepauser. Men reklamerne medtages ikke på udgivelsen hvorfor der løbende er 4 minutter huller i tidslinjen.