gotham-city-fortc3a6llinger-fra-new-york-af-niels-lillelund_thumb[1]
New York er en smeltedigel af dimensioner. Har altid været det, og vil altid være det. Det er byen alle kender, beundrer og tiltrækkes af. Gotham City fortæller historien om denne fantastiske by, dens skæve eksistenser og går ind bag facaden som kun en kender kan gøre det.

Tag med til New York – og bliv der.

Gotham City er en bog om vandring, initiativ, berømte forfattere & sølle eksistenser, fattigdom & ufattelig velstand, hvide & sorte, ludere & lommetyve og alt det andet som er med til at give New York sin charme.

Niels Lillelund afdækker de små historier og særlige eksistenser som gør byen til byen med drømmene, han fortæller historierne og giver læseren lyst til at rejse. Eller det tror man i hvert fald. Lillenlund forsøger i Gotham City at videregive sin fascination til læseren, eneste problem er, at han så gerne vil fortælle det hele på en og samme tid, at læseren simpelthen får for meget. Det resulterer i stedet i, at læseren taber pusten og i stedet har lyst til at opleve byen uden at være forudindtaget.
Lillelund formår dog at indkapsle de forskellige historier i en tidslomme, som stod det hele stille og kunne læseren sidde som en lille voyeurer og se med. Bogen ville derfor egne sig fantastisk som en programserie på drK, hvor seeren kunne få en lille dosis fascination & New York duft.
Skal nydes i små mængder
Niels Lillelund er kendt for sin vinartikler og har flere udgivelser bag sig. Personligt er han bosat i Danmark, men ville en dag gerne prøve at bo på Manhatten, New York. Denne fascination & tiltrækning af New York fylder læseren med en optimisme og egentlig glæde ved værket Gotham City. Desværre er bogen en ordentlig mobbedreng som ikke blot er tung at holde, men også tung at læse. Personligt kunne jeg ikke klare mosten,og måtte stoppe midt i gennemlæsningen med en følelse af at der skulle gå længe inden jeg skulle en tur til the big apple. Jeg fik simpelthen for meget, følte det hele gik for langsomt, at denne by var for kompleks til mig. En følelse som jeg bestemt ikke tror forfatteren har til hensigt at give læseren. Så defor: denne bog skal nydes i små mængder, men så er den til gengæld også dejlig. Er du derfor en person med hang til at have gang i flere bøger, en passioneret New York fan eller blot meget interesseret i de forskellige skæve historier & menneskelige eksistenser der findes i New York, er denne lige noget for dig.

Af Kamma Luise Rodian
Gotham City af Niels Lille Lund, Jyllands-Postens Forlag, 2010, 400 sider.