Gummi.ashx
Stykket Gummi T, som til og med marts 2011 turnerer rundt i Danmark, er fornøjeligt og en smule følelsesladet og det byder på skuespil, sange, musik og dans samt den slappe Ivan, der pludselig får superkræfter.
Fra bog til film og til teater
Det er ikke ukendt stof, Folketeatret.dk bevæger sig ind på i opsætningen Gummi T. Forestillingen er frit efter Ole Lunds Kirkegaards bog Gummi Tarzan fra 1975 (i 1981 fik spillefilmen Gummi Tarzan, baseret på Kirkegaards bog, biografpremiere), som er en klassiker, der rummer noget, som mange - børn som voksne - kender til i større eller mindre omfang: Nemlig følelsen af (på et tidspunkt) at opleve sig selv som lille, utilstrækkelig, ensom og i det hele taget håbløs i forhold til at 'slå til' i tilværelsen.
_MG_9525.ashx
Handlingen
Gummi T følger ikke til punkt og prikke den førnævnte Kirkegaard-bog. I stykket er der en del fra bogen, som er bevaret, men der er også en del, som ikke er. I Gummi T forløber tilværelsen ikke nemt for drengen Ivan Olsen. I skolen har han svært ved at lære at læse, og af de andre elever bliver han drillet og får buksevand. Desuden er Ivan dårlig til at stå på skateboard og spille fodbold. Ivans far mener, at Ivan er en alt for splejset knægt, der bør træne sig stor og stærk, så han kan mande sig op og tage kampen op mod skolens bøller. Ivans far er stor fan af den muskuløse og højtbrølende Tarzan, og synes, at Ivan er mere gummiagtig, end han er Tarzan.  Men en dag er der udsigt til, at der måske kan blive vendt op og ned på tingene, så Ivan kan bugt med alt det, han går rundt og tumler med. For en dag sker der det, at Ivan møder en heks, der vil lade ét af hans ønsker gå i opfyldelse.
_MG_9749.ashx
Skuespillet
For at rollen som Gummi T skal fungere fængende, kræver det, at den besiddes af en skuespiller, der er i stand til at spille nørdet, genert, klodset, tilbageholdende og trist, men også smart, frejdig, adræt, fremadstormende og glad, da Gummi T's adfærd ændres undervejs. Andreas Berg Nielsen - der i 2010 blev uddannet skuespiller fra "Skuespillerskolen ved Odense Teater" - er virkelig i stand til alt dette, og fungerer således ganske udmærket i rollen som Gummi T/Ivan.
Dan Schlosser er veloplagt og velspillende som Ivans hidsige, hoverende og højtråbende far. Mathias Arvedsen viser gode takter som en af de hårde drenge, der gør livet surt for Ivan. I det hele taget gør alle medvirkende det godt.
IMG_5838.ashx
Effektiv scenografi
Scenografien/opsætningen byder på skydevægge og er enkel og god. F.eks. udgør en seng, en stol og et bord Ivans hjem, og et par møbler det klasse-lokale, hvor Ivan får undervisning. Og på scenen er der røg samt en kæmpe gryde, når heksen - som Ivan møder - og hendes hekse-veninder har travlt med at sammenbrygge en finurlig hekse-drik.
I Gummi T spænder musikken og sangteksterne vidt. Der er pop, R&B og hiphop. Sangen "Drømmer mig væk" er en ren ørehænger, og synges med indlevelse samt følsom og afsindig sikker stemme af Andreas Berg Nielsen.
clip_image001Sjov og følelsesladet
I forestillingen indgår der replikker, som på indforstået vis mest henvender sig til voksne. F.eks. er der snak om Pisa-undersøgelser og statsminister Lars Løkke Rasmussen. Herudover er der (falden-på-halen-)komik, som voksne og særligt børn kan more sig over. F.eks. er det skægt, når Ivan er så klodset til at stå på skateboard, at han falder; når Ivans far spiller bedrevidende overfor Ivan og når Ivan sammen med jævnaldrende spytter langspyt, ikke mindst pga. deres overdrevne bevægelser og lyden, der kommer, når spyttet rammer det, de sigter efter. Det er på mange måder en sjov forestilling, men den er også en smule grum og følelsesladet. For det er grove løjer, Ivan udsættes for, og Andreas Berg Nielsen forstår at spille Ivan, så man kommer til at have medlidenhed med Ivan.

Sammenlagt er Gummi T en anbefalelsesværdig forestilling, som herfra tildeles fire store stjerner. Og så er det en forestilling, der erklærer, at det gælder, om at tro på sig selv, og på den måde har 'hjertet på rette sted'.
Af Jan Schmidt
Stykket blev overværet på Taastrup Teater d. 6/2 2011. Foto copyright Thomas Petri.

Fakta/credits:
Medvirkende:
Dan Schlosser, Andreas Berg Nielsen, Anne Vester Høyer, Nis Pedersen, Klavs Rosell Westi, Christina Mølgård, Mathias Arvedsen, Sara Poulsen, Frederikke Maarup Viskum. Instruktion: Finn Nielsen. Idé og Manuskript: Morten Mathiesen, Søren og Tine Frellesen. Scenografi: Kirsten Brink. Koreografi: Katrine Engberg. Musik og sange: Jens Krøyer er musikalsk coach. Musikken er komponeret af blandt andre "Innocent Blood" og Christopher Secher og sangteksterne er skrevet af Johanna Gyllenhoff mfl. Varighed: Ca. 1 time og 45 minutter. Alder: Ifølge Folketeatret.dk's hjemmeside er stykket beregnet for alle over fem år. Turneliste: Oversigt over, hvor og hvornår Gummi T spiller, er tilgængelig på Folketeatret.dk's hjemmeside.