9788763815888auto-9788763815888_20000_550
Ask & Li er børn af ravets folk - efterkommere af den berømte og berygtede familie af ravfindere. Ravfolket finder rav til guderne og kongen. En dag hvor havet ikke været så gavmild bliver Kong Arild sur på ravfinderne, og vælger at tilbageholde Li, indtil rav er fundet. Heldigvis har Aks og Li’s mor ulovligt gemt rav til strenge tider som disse, og Ask skynder sig straks at give dette til kong Arild. Så ofre til guderne kan ske som planlagt, og søsteren befries. Men ofringen tager en uventet drejning, og pludselig er ravfolket ikke værdsatte i det lille samfund mere.
Bogaction i flotte farver
Ravets børn – Ravnens skrig er actionpræget historie fra start til slut. Man kastet direkte ind i handlingen, og selvom historien begynder brat, er der intet problem i at følge med, hvilket blandt andet illustrationerne er gode til at sørge for.
ravnensskrig
Andet end Valhalla
Mest af alt minder ravets børn om endnu en fantastisk fortælling om den nordiske mytologi, hvilket der da bestemt også er flere referencer til. Her tænkes på guderne der ofres til, ravnens betydning og moseofringerne. At den ikke er direkte inspireret af den nordiske mytologi giver derimod historien et mere moderne og global appel, selvom jeg nu stadig mener den er bedst på det nordiske marked.
Illustrationerne er helt fantastiske, veltegnede og med et let sløret skær som giver historien endnu et nøk til den gennemførte historie, samt lader tankerne gå fantasiens vej. Det er dog interessant at se den klassiske farveblyantsstil er blandet med den mere moderne manga stil (se illustration). Samtidig er der givet frit plads til fantasien og legen med landkortet over det lille samfund forrest og bagerst i bogen. Illustrationerne understøtter teksten rigtig fint, og giver især den yngre læser mulighed for at læse med.
clip_image001Der drages tydelige paralleller til Astrid Lingrens Ronja Røverdatter og hendes røverkonge far, samt til rollespilshistorie al la World of Warcraft. Det giver serien en stor styrke, og gør målgruppen meget bred. Min generation vil have glæde af at huske de klassiske eventyr, mens den yngre målgruppe vil elske universet og måske endda gøre det til en klassiker. I hvert fald har denne serie et stort potentiale for at blive elsket af alle store som små. Derfor fem stjerner ud af seks mulige.
Af Kamma Luise Rodian
Ravnens skrig, bind 1 i serien: Ravets Børn af Lene Møller Jørgensen, 2010, illustrationer af Lars Gabel, Forlaget Forum, 40 sider. Forlag har copy right på scan brugt i anmeldelsen.