englevinFORSwww

Plottet i denne spændingsroman kan i starten virke klicheagtig og lidt forudsigeligt, idet historien omhandler om en præst (Merrily Watkins) der påtager sig Gud tjeneste i en lille konservative postkort smuk landsby – Ledwardine, hvor alle forandringer modarbejdes nidkært af lokalbefolkningen. Men handlingen er på ingen måde gennemskuelig og indeholder ligesom den smukke landsbyfacade meget mere end overfladen lader ane.

Pagt med satan
Merrily’s første store opgave bliver godkendelsen af opsætningen af et kontroversielt teaterstykke i kirken,  der er baseret på dele af byens historie. Men et teaterstykke om en lokal præst der i 1600-tallet blev anklaget for at omgås djævelen, er ikke i høj kurs blandt landsbyens fine familier, og hurtig er Merrily indfanget i en gammel magtkamp.

Ledwardines hemmeligheder
Merrily havde på ingen måder forestillet sig alle de forhindringer stillingen som præst i en lille idylisk landsby vil give, men problemerne vælter ned over hende i form af hjemsøgt hus, trusler, fordomme om hendes køn og ægteskabelige status. Historiens omdrejningspunkt er hvorvidt Merrily skal tillade det kontroversielle teaterstykke opført, og for at træffe beslutningen bliver hun nød til at lære Ledwardine og dens indbyggere bedre at kende. Det bliver den overtroiske Lucy Devenish som hjælper Merrily med at finde hoved og hale i byens lange historie og hemmeligheder om grufulde mord.

clip_image001Traherne Cider
Titlen Englevin referer til digt af Thomas Traherne som kommer til at ligge navn til en cider, der igen spiller en stor rolle i bogen. Trahernes forfatterskab og betydning bliver man som læser indviet i under handlingen, derved bliver historien en god blanding af fortid og nutid. Det der også løfter bogen, er de meget stærke karakterer og interessante sidefigurer. Udover den meget spændende handling, bliver man også klogere på emner så som overtro, poesi, ånder, traditioner og kærlighed. I Phil Rickmans hænder bliver alt dette til en velskreven bog der formår at levere en spændingshistorie så fantastisk at jeg kun kan anbefale alle at læse den.
Af Iben Helding Ersgaard
Udgivet af forlaget Klim, 586 side. Dette er Phil Rickman´s først bog i serien om Merrily Watkins, og den første der er oversat til dansk af Arne Keller.