Multi
Du kender hende måske som bloggeren Spacemermaid, eller læste med dengang klummer og interview blev forfattet under Urbans faner. I dag udkom hendes tredje bog Generation Multiorgasme ved Lindhardt & Ringhof og jeg har selvfølgelig læst den. Over 213 sider forsøger hun via forskellige temaer at afdække en generation med udgangspunkt i egne iagttagelser og erfaringer. De temaopdelte iagttagelser er sammensat med bearbejdet klummer. Det hele er holdt i en let og underholdene tone, mens flere emner samtidig fremstår yderst personlige.

På trods af det faktum at jeg deler årgang med Charlotte Heje Haase så er vi ikke enige om særlig meget – hvilket til daglige aldrig kommer til udtryk da vores meninger allerhøjst mødes asynkront. Men selvom jeg nogle gange overvejer hvad Charlotte mon ser i Stephenie Meyers ”udgivelser” er jeg fuldt ud overbevist om hun ikke skriver klummer i Femina med mig i tankerne. Som urbanblogger ville jeg så hjertens gerne udspørge Charlotte om hendes bog – at vi da også endte med at bytte spørgsmål og svar i elektronisk form. Jeg selv tænker at mit køn, alder og manglende erfaringer med ”livsstilsmagasiner” gør mine spørgsmål afviger lidt fra andre fans lovprisninger. Uanset hvad er her et mini E-interview med forfatteren i anledningen af udgivelsen af Generation Multiorgasme
155687_167656839935279_167059959994967_367193_3191480_n
(SPM)Er du vokset fra dit pseudonym Spacemermaid, eller hvad er grunden til, at du nu, udgiver en bog under eget navn?
- Nej bestemt ikke, men teksten i bogen er skrevet i en anden kontekst, som klummer og debatindlæg i eget navn ikke som en blog.
(SPM) Jeg genkender ikke mig selv i ”generationen” du fremlægger i bogen. Det kan sagtens skyldes en masse aparte valg jeg har foretaget, men min mistanke går mere på køn, er bogen bevidst møntet kvindelige læsere?
- Jeg tror ikke, det skyldes aparte valg fra din side, som du skriver, og jeg er ikke ude efter at dømme hverken generationen eller dem, der ikke genkender sig selv. Den er skrevet udfra observationer fra eget liv, social data og statistikker. Der er tale om et segment. Jeg kender mænd, der har rastløsheden i sig, som jeg beskriver, så den er ikke kun henvendt til kvinder. Selvfølgelig er der nogle temaer, som er skrevet udfra en kvindes synsvinkel.
154351_167061246661505_167059959994967_364197_5549731_n (SPM) Jeg læser store dele af din bog som et ”forsvarsskrift” for et manglende ægteskab og dertilhørende børn. Du har afsluttet en videregående uddannelse, har fast arbejde, bor ikke langt væk fra barndomshjemmet, og ifølge bogen består din omgangskreds af faste sociale relationer.  Det eneste der mangler i ”glansbilledet” af fortidens idealer er altså den selvskabte kernefamilie?
Ja, jeg har færdiggjort en lang uddannelse, har fast arbejde, har bolig, har faste sociale relationer og familie tæt på. Jeg er glad for, at du ser det som en kontrast til at være rastløs eller ubeslutsom, men jeg klandrer egentlig ikke generationen for at være ubeslutsom på en måde, så de ikke udfører ting i livet eller har gode familierelationer. Vi er bare gode til at køre på mange kanaler på en gang. Min 5-årige universitetsuddannelse er taget i 3 forskellige lande, og jeg har sjældent været i et arbejde eller forhold i mere end to år. Rastløsheden kan resultere i rigtig gode ting, og at vi virkelig rykker. På et tidspunkt kan man også vælge at stå stille, som jeg er klar til nu i mit liv. Bogen er ikke et forsvarsskrift for at ikke blive gift og have børn. Og vi stræber ikke efter et glansbillede af fortidens idealer, men efter egne måder at leve vores liv på.
(SPM) Tænker de sjove betragtninger, fortolkninger og underholdene sprog sagtens kunne gøre lykke i fiktionens verden. Har du overvejet at skrive en roman eller f.eks. TV manuskripter?
Mange tak. Jeg er åben for alt angående det skrevne ord :-) Hvis jeg får buddet om hjælp til et tv manuskript, så er jeg frisk, og man skal aldrig sige aldrig, men jeg er lidt træt af, at mange siger "Hvornår skriver du en rigtig bog?" Jeg har nu udgivet 3 bøger, og gør det, der falder mig naturligt. Jeg kan ikke leve af det, så skriver ved siden af fuldtidsarbejde, og så må det komme ud af lyst, og så længe der er et marked, for det jeg skriver, så er min genre vel i orden. Det er lidt som at spørge en jazzmusiker, hvorfor han ikke spiller klassisk musik.
156577_167656353268661_167059959994967_367188_3712683_n (SPM) Hvis det er sandt at denne generation fastholdes i et stadie af ”permanent umodenhed” hvad er så det største problem; Den manglende selverkendelse, den manglende plads til den næste generation eller det uforløste liv i jagten på noget der er bedre?
- Det må du som læser vurdere. Jeg stiller spørgsmål og kommer ikke med svarene. Bogen skal få modtageren til at tænke over tingenes tilstand. Min bog er ikke tænkt som en eksperts dom eller forsvarsskrift over en hel generation. Jeg er slet ikke i en sådan situation, hvor jeg kan se den helt klart udefra, da jeg selv er en del af den. Bogen er mere ment som et spørgsmålstegn og en undren. Den er skrevet ud fra den uforklarlige søgen og rastløshed, som måske ikke er så tydelig udefra som den er indefra. Det er nemlig ikke fordi, at vi ikke får ting gjort, vi har bare gang i så mange projekter på en gang og er ofte på vej videre. Jeg elsker selv at være en del af denne tid, selvom jeg på nogen måder også synes, det er lidt krævende.

Tak til Charlotte Heje Haase for deltagelse. Beklager at oplevelsen var lidt anderledes end forventet. Af Thor Kristjan Kidmose.

Copyright på cover og tegning tilfalder forlaget og fotos fotografen Pernille Enoch.