886_for
"In a game of life and death, one wrong move could be his last". Sådan står der på coveret til filmen Knight Moves, som er produceret i 1992, og hermed efterhånden en lidt ældre sag. Filmen, som handler om en mand, som anklages for mord, kan nu ses på dvd.
Mistænkt for mord
Nærmere bestemt har Knight Moves denne handling: Peter Sanderson, som er en mester, når det gælder skak, er på en ferieø for at deltage i en stor skakturnering. Under turneringen bliver Peters kæreste myrdet på en grusom måde. Da Peter intet alibi har for mordtidspunktet, mistænker politifolk (Daniel Baldwin og Tom Skerritt) ham for at have begået mordet. En psykolog (Diane Lane) sættes til at assistere politiet.

BBKnight
Senere bliver flere myrdet. Spørgsmålet er, om Peter er en koldblodig massemorder, eller det er andre end ham, som udspekuleret og hårdhændet står bag morderne og forsøger at få bakset Peter ind i et udfordrende og hævngerrigt spil?
clip_image001Fængende
I Knight Moves er der skakudtryk på færde, idet man kan sige, at den/dem - der i filmen er skyld i morderne - har fokus på træk og på, at alle 'brikker' går op 'i en højere enhed', så 'spillet' kan vindes. Nøjagtigt som Peter i sin skakkarriere henleder opmærksomheden på træk og brikker og på at vinde spillet. Skuespillerne gør det godt, f.eks. formår Christopher Lambert - fra bl.a. Highlander (1986) - i hovedrollen som Peter at spille med et hemmelighedsfuldt ansigt, så man er i tvivl om, hvorvidt Peter er indblandet i mordene.
Knight Moves 18
Knight Moves
er i besiddelse af en smule action, men er overvejende en thriller. Til tider folder filmen sig ikke ud for fuld styrke, men foregår i stedet i et langsommeligt tempo uden den store udvikling med hensyn til plot og personkarakteristik. Undervejs savner man at komme en smule mere 'ind under huden' på filmens personer.  Filmen har ind i mellem en dyster lyssætning, som fint skaber uhygge og til sidst disker den op med action, som er udført med timing.Summa summarum: Filmen er fængende, dog ikke i så høj grad, at den kan betegnes som "utrolig nervepirrende".
Af Jan Schmidt
Udgivet af: NTC Film. Produktionsår: 1992. Manuskript: Brad Mirman. Aldersgrænse: Tilladt for børn over 15 år. Spilletid: 1 time og 51 minutter. Undertekster: Dansk, norsk, svensk og finsk. Format: 4:3 Fullframe 1.33:1. Audio: Engelsk - Stereo 2.0. Ekstramateriale: Intet. Fotocopyright NTC film.