1546026
Prospect Park West, området for de hippe & kreative newyorker - og selvfølgelig alle børnefamilierne. En bog om fire mødre og deres færden rundt i kvarteret. Er du til Desperate Housewifes, Sex & the city eller andet chick-litteratur, er dette lige bogen for dig!
Fornøjelig og underholdene
Prospect Park West praler i sin umiddelbarhed af at være chick/mum-litteratur, skrevet på den letlæselige måde, hvor der ikke umiddelbart er meget fakta i sætningerne. Bogen handler om Karen, Lizzie, Rebecca & Melora. Fire helt forskellige kvinder, men som alligevel bliver viklet ind i hinandens liv og færden. Den er fornøjelig og underholdene, og med fire forskellige mødre, er der i hvert fald én man kan spejle sig i.

De fire kvinder
Det undrer mig at Amy Sohn har valgt Melora som en af mødrene, da hun egentlig ikke kan bryste sig af at være særlig meget mor. I beskrivelsen af hende, er der større fokus på hendes nedadgående karriere og andre problemer. Hendes færden giver bogen et amerikansk tvist og sammen med Karens fascination af kendte og specielt Melora, bliver portrættet interessant. Karakteren Rebecca kan man have mistænkt for at være skrevet med inspiration i Amy Sohn selv. Rebecca tænker det, vi kvinder tror, mænd tænker. Hun er fokuseret på sex, og er dybt frustreret over at det er hendes mand, Theo, der har overtaget kvinderollen og den dertilhørende manglende sexlyst. Denne hungrende efter sex, fører Rebecca ud på nogle spændende eventyrer som giver bogen en stor underholdningsværdi – og lader læseren tilbage med røde kinder. Karen derimod er den irriterende og tåkrummende pinlige eksistens, mens Lizzie vakler mellem de sorte og hvide i samfundet. Da sønnen Mance er mulat, bliver hun hele tiden mindet om forskellene, og er måske i virkeligheden en interessant, men desværre ikke videre uddybet, rolle i bogen og hele Park West områdets problematikker.
Ammehjerne
Dybest set er Prospect Park West en bog om hvad man kunne forestille sig hjemmegående mødre får tiden til at gå med, bortset fra at det faktisk kun beskrives som ture på legepladsen. Den handler også om at finde sig selv som mor, men desværre slutter bogen før de fire kvinder har nået resultatet. Læseren sidder derfor tilbage med en følelse af at der burde være mere. Dels fordi man er kommet til at holde af de fire kvinder, men også fordi man ikke kan lade være at være nysgerrig. Dette lægger selvfølgelig op til en fortsættelse, måske endda til en bog om hver enkelt kvinde.
clip_image002Prospect Park West er efter den tunge begyndelse en letlæselig fornøjelse, som specielt egner sig til mødre der er ramt af den såkaldte ammehjerne. Der sker ikke det vilde fra side til side, hvilket gør at du sagtens kan følge med selvom du bliver afbrudt tit. Som chick-litteratur rammer den lidt ved siden af, da det ikke kan være synderligt interessant at læse om andres børn, hvis man ikke selv har nogle. Om Amy Sohn forsøger at øge fornøjelsen hos kvinder uden børn, ved at krydre bogen med lange kendispassager, er ikke helt sikkert. Men er man til kendislitteratur og sladder vil man helt sikkert kunne få et grin eller to. Jeg ville anbefale den til alle mine medkvindelige barslende mødre der gerne vil læse, men som ikke orker alt for informative bøger. Den er underholdende, letlæst og hyggelig. Det bliver dog kun til fire forsigtige stjerner da den var alt for detaljeret omkring emner der ikke virkede relevante, handlingen virker uforløst og forfatteren formår ikke at ramme begge målgrupper lige godt.
Af Kamma Luise Rodian.
Prospect park west af Amy Sohn 480 sider Forlaget Lindhard & Ringhof 2010.