HvnnsAlkymiFORSwww
Har man en forkærlighed for den videnskabelige verden og ikke mindst den store engelske matematiker og fysiker Sir Issac Newton er krimien ”Hævnens Alkymi” et hæderligt udgangspunkt. Bogen er en fritstående fortsættelse af Kurt Austs ”De usynlige brødre” (2008), hvor den norske matematikprofessor Even Vik igen indtager pladsen som bogens hovedperson. Denne gang vil et hemmeligt broderskab (De usynlige brødre) have afkodet Newtons sidste alkymistiske formel, de truer derfor krypteringseksperten Vik til at løse opgaven, men han kan hverken finde hoved eller hale i den gamle tekst.
Even Vik og Aloysia
Videnskabsmanden Isaac Newton er et af de store omdrejningspunkter i denne bog. Mandens genialitet kan der ikke herske tvivl om, men hans personlighed indeholder også andre knap så flatterende sider. Hovedpersonerne udgøres af Even Vik og Aloysia. Den anarkistiske og ambitiøse videnskabsmand Vik er den klassiske excentriker, hvis tankevirksomhed kun producerer tal og udregninger i ualmindelige mængder. De mennesker han møder inddeles f.eks. efter et ciffer og en farve. Aloysia har derfor farven sort, som Vik selv. Begge bliver de overvåget af De usynlige brødre, og indleder derfor et makkerskab i forsøget på at afsløre hvem den rigtige fjende er.
clip_image001Et solidt - men ikke prangende værk
Koder og hemmelige selskaber præger handlingen, og takket være Newtons skjulte besværgelse i den uløste formel får spektakulære konspirationsteorier masser af plads i bogen. Man skal heldigvis ikke være en ekspert til infinitesimalregning eller binære talsystemer, men de til tider lange passager med historiske tilbageblik kræver dog læserens fulde koncentration. Beskrivelserne følger ikke begivenhederne kronologisk, og det anbefales derfor at læse bogen uden for lange pauser. Skiftene mellem nutiden og en historisk konspiration passer fint ind i plottet om kodebrydningen, men er også årsagen til bogen kun havner på tre stjerner. For alle Da Vinci fansene, og de der elsker konspirationer, er der dog fortsat underholdning at hente i denne bog.

Af Diana Sørensen.
456 sider. Udgivet af Forlaget Klim. Selvstændig fortsættelse af ”De usynlige brødre” fra 2008. På dansk ved Ib Høy Hansen.