vampires_suck_DVD_flatpack_salg
Becca er en bekymret teenager, der er splittet mellem to fyre og farmand. Et klassisk kærlighedsdrama der i den amerikanske version altid kulminerer til gymnasiets afslutningsfest. I hænderne på filmduoen Jason Friedberg og Aaron Seltze er dette blevet til en spoof film, der gør grin med Stephenie Meyers vampyrunivers, og andre moderne popkulturelle fænomener.

TeamJacob

Team Jacob – Bitch!
Det kan da sagtens være underholdene at opleve hormonpumpet tumper der SMSer hurtigere end de tænker, og generelt kendetegnes ved dårlig hud, manglende selvtillid, selvindsigt og overblik. Det er bare sjældent parodier på dem fremstår vellykket, og det virker også en anelse uretfærdigt. Det er derfor ikke svært at latterliggøre produkter retter mod tweens og teenagere, det er bare sjældent rigtig morsomt. Hvilket er Vampires Suck største problem, og er allerede tydeligt i filmens første scene, hvor fans af seriens mandefolk kaster sig over hinanden.
VAMPIRES SUCK
Man gjorde en mand fortræd

Det er muligt fanbasen for alverdens vampyrhistorier har overvægt af pigebørn i alle aldre, der er dog ingen tvivl om at Stephenie Meyers udgivelser udelukkende er møntet de yngre piger. Jeg tilhører selv den lille gruppe af mænd der både har læst den første bog, første grafiske roman og set en af filmene. Det var ikke behageligt, og ofte ufrivilligt morsomt, men jeg var aldrig i tvivl om at produkterne ikke var målrettet mig. Det samme kan jeg ikke sige om filmen Vampires Suck der byder på endeløse parodier og latterliggørelse på Meyers vampyrhistorier. Men da det ER morsomt at en lille pige er smaskforelsket i en latterlig gammel mand, der jagter kærlighed på det lokale gymnasium, var spoof filmen uundgåelig.
VAMPIRES SUCK
clip_image001Vurdering
Jeg grinende hårdt og længe da Meyer i hendes første bog oplister hvorfor Edward og Bella ikke kan have sex. Jeg har selvfølgelig heller aldrig været i en situation hvor jeg skulle frygte min sexpartner ville splitte mig ad. Det var ligeledes svært at tage filmversionen af Bella seriøs, det skyldtes mest hendes nedringede bluser og konstant åbne mund, hvorfor det selvfølgelig er nærliggende at tro jeg ville falde for Vampires Suck. Det er dog ikke tilfældet, der er mange gode pointer, og Jenn Prosk der spiller Becca er fantastisk til at ramme ”Bellas” unoder, men filmen forsøger for hårdt og morskaben udebliver desværre.

Udgivet af SF Film A/S. Spilletid 82 minutter, undertekster på dansk, norsk, finsk og engelsk. Kommer i en forlænget udgave også (valget tages ved afspilning). De mange slettede scener du kan find eunder ekstramaterialet rummer vitterlig flere grin end filmen. Fotocopyright SF Film, udklip fra “Team Jacob” stammer fra facebook.com.