1542108 (1)
Orianna er datter af den afdøde alfedronning, men også den eneste alfepige der endnu ikke har fået sine vinger. Det er en stor sorg for Orianna, dels fordi man ikke kan være alfedronning uden at have vinger, eller i det hele taget høre til i alfeflokken. I Alfemod og Ulveblod kæmper Orianna både med ikke at høre til og mod den farlige ulveflok. Heldigvis viser det sig at Orianna har flere venner end hun vidste og sammen med den kloge gamle alf Sarafina, bjørnen Hvidtand & Ari redder hun alferiget og hendes vinger.

Mårdøn Smet
Illustrationerne er skabt af Mårdøn Smet og minder mest af alt om en blanding af jugendstil fyldt med krummelurer og tegneseriestil. Det giver bogen et lidt råt og gammeldags look som er en skøn kontrast til mange andre nutidge børnebogsillustrationer, desværre gør de også  historien tungere end den er. Teksten er skrevet i et let flow, med korte sætninger og små velkendte ord. Dette gør den meget velegnet til letlæsning for de lidt større børn. Dog er der indimellem nogle lidt mærkelige ord som i bedste fald virker som et forsøg på at skabe en fantastiverden, med fantasiord. Dette virker ikke helt efter hensigten, og gør at læseren stopper op og tænker, “hvad er dog det!” Her skulle Jim Lyngvild blot have holdt sig til det at fortælle et eventyr.

Referencerammen
Historien om Orianna og hendes færden trækker tråde til det at vokse op og de problemer der automatisk følger i kølvandet. Bihistorien om alferne der kæmper om at have de smukkeste vinger og kåringen af en ny dronning, er en interessant historie som man må formode trækker tråde til Jim Lyngvilds interesse i mode. Eventyret vil derfor være rigtig fint at læse for det lidt ældre barn som ikke føler det passer ind eller for barnet der elsker eventyr. For det er netop hvad Alfemod og Ulveblod er, nemlig et vaskeægte eventyr, med gamle kloge koner (alfer), onde ulve og ægte venskab.
orianne1
clip_image001Alfemod og ulveblod er en hyggelig og dejlig fortælling som er dybt underholdene og man føler virkelig med alfen Orianna og hendes prøvelser. Jeg synes at historien er fin og enkel, men desværre også lidt tynd enkelte steder. Dette er dog forventeligt af en tweensbog som denne. Her skal der være plads til barnets fantasi og den unges problemer. Alt i alt en fornøjelig bog som jeg ville give til det 8-12 årige barn der selv kan læse, men som også har brug for at få læst højt og snakke om tingene. Derfor fire stjerner for historien.
Af Kamma Luise Rodian.

Alfemod og Ulveblod af Jim Lyngvild, illustrationer af Mårdøn Smet, 76 sider, 2010 Forlaget Carlsen. Mårdøn Smet har copyright på de brugte illustrationer.