3534
Det der skulle være forløsningen på seriens mange små og store konflikter bliver aldrig særlig medrivende eller dramatisk. De forventede løsninger udspiller sig i et langsommeligt tempo alt imens forfatteren forsøger at opridse muligheder for endnu flere bind.

Hvor vi i de foregående bind har oplevet ondskabsfulde angreb på den magiske by Wellmet står vi overfor den sande bagmand i det tredje bind. Den uregerlige og vilde magiske kraft Arhionvars står ved bymurene og ingen af byens lærde forstår eller formår at gøre noget. Conn giver den derfor endnu engang som misforstået redningsmand, da han som den eneste forstår magiens sande væsen. De øvrige beboere af Wellmet deler hverken Conn’s overbevisning eller evner, hvorfor han bortvises fra hjembyen, og på egen hånd må finde byens redning. Det er en kamp mod tiden, sig selv og farlige væsener.

clip_image001 Jeg var vældig glad for den første bog, og har fuld forståelse for kvalerne mellembindet altid giver, men er alligevel lidt skuffet over slutningen. Den bedste ide i denne bog er introduktionen af drager i universet, og koblingen mellem disse mytologiske væsener og byernes magi. Det er håbet at forfatteren i de kommende bind vil fokusere mere på livet i Wellmet. Livet i Tusmørkekvarteret og Solopgangskvarteret kan sagtens udforskes endnu mere, uden en dødsensfarlig magisk trussel ved byporten. De magiske runer pynter fortsat alle brevene mellem Conn og Nevery, desværre bruges de ikke til noget vigtigt. Brevene i sig selv giver dog både et visuelt afbræk, og åbner for genveje i fortællingen. Vurderingen havner kun på tre stjener, men jeg er fortsat at regne blandt seriens fans.

Den Magiske Tyv – Fundet - Bind III af Sarah Prineas. Udgivet af forlaget Borgen, på dansk ved Birgit Schlifer, illustrationer af Antonio Javier Caparo. 375 sider.