duedatedkmainposter_presse-001
Det hændte jeg grinende, og af de rigtige årsager, da jeg så denne film, men der var uendelig langt mellem disse øjeblikke, hvilket for en komedie er fatalt. Robert Downey Juinor er en fremragende skuespiller, med imponerende indlevelse og fysisk fremtoning. Det er dog alt sammen ligegyldige kvaliteter når det kommer til komedien Due Date. Der ikke er en pinlig, dårlig eller elendig komedie. Den er bare ikke særlig original, morsom eller interessant.
 Due Date

80er skatte

Det er ikke umuligt andre nutidige filmskabere succesfuldt kunne have eftergjort Steve Martin og John Candys vellykkede 80er komedie ”Røvtur på Første Klasse” (1987), det virker bare ikke sandsynligt, idet konceptet er indlejret i tidsperioden. På samme måde som man om tyve år ikke vil lave en ny udgave af Klovn, eller i dag kaster sig over genindspilninger af Walter&Carlo filmene, burde Todd Phillips have holdt sig fra denne ide. Due Date

Det korte oprids

Tvunget af uheld og personlige fejl krydser Peter Highman (Robert Downey Jr.) og Ethan Tremblay (Zach Galifianakis) det meste af USA ,i en lejebil, i  kamp mod uret. For når Peter ikke frem til LA i tide misser han sit barns fødsel, Ethan derimod skal blot til Hollywood for at blive berømt (hvilket vist blot kræver fremmøde ifælge Ethan).
Due Date
Roadmovie

Komedieversionen af genren roadmovie afføder ofte en masse muligheder for at se fastlåste karaktere i uvante situationer og miljøer. Da persongalleriet sjældent kan udvikles på den korte tid instruktøren har med dem før de er fastspændt i en bil,  basker man normalt bilen gennem alverdens stereotype klicher med 100 km. i timen. Således publikum ikke får tid til at tænke for meget over situationerne før vi igen er havnet i nye morsomme situationer. Denne formel virker bare ikke rigtig for Todd Philips, på trods af det faktum vi svinger forbi et lummert motel, bryder ud af Mexico, stopper for at indkøbe hash, kaster asken fra Ethans far ud over Grand Canyon, får tæsk i en Western Union med mere.
Due Date
clip_image001 De sjoveste scener er de der byder på korte udbrud af rendyrket absurditeter, jeg er f.eks. vild med sekvensen hvor Ethan skal redegøre for hvorfor han pludselig vil i Zoo. Downey har udseendet, tøjet, overbevisningen og skuespillet på sin side i denne film. Men Peters forventede sammenbrud fiser ud i ingenting, og det endelige sammenstød mellem Ethan og Peter bliver aldrig rigtig ondt eller morsomt. Due Date var derfor ikke et behageligt lynvisit på filmkirkegården (1980erne), hvorfor den endelige vurdering kun havner på to stjener.

Filmen har danmarkspremiere i dag d. 6/1-11. Sandrew Metronome har copyright på billederne.