WINTERS BONE 1SHT.indd
Debra Grabik, formår i filmen Winters Bone, at fremvise et lille lukket isoleret samfund med en dyster hemmelighed, så overbevisende, at filmoplevelsen bliver uforglemmelig.

Dysfunktionel familie

Filmen beskriver den unge pige Ree (Jennifer Lawrence), som er den ældste datter i et fattig sydstatshjem, med en mentalt ustabil mor, og en kriminel far der sjældent er hjemme, hvorfor Ree er den der må påtage sig forsørgerrollen, en opgave som kun klares med hjælp fra familie og naboer. Med huset sat som kaution skader faderen ikke kun sin egen retssag, men også hele familien, da han pludselig forsvinder. Ree tvinges derfor til at finde ham før tiden løber ud.

winters-bone-04
Realistisk samfundsbeskrivelse
Granik har for et relativt lille filmbudget skabt en smuk og levende film. Hvor en stort set ukendt samling skuespillere formår at give en fiktiv historie så meget troværdighed, at vi opfatter den som realisme. Sammensætningen af filmens scener giver publikum mulighed for at se lange trøstesløse senarier fra den forladte og isolerede sydstatsvildmark, hvorfra der bliver lagt vægt på miljøbeskrivelserne og de visuelle indtryk.
winters-bone-14
Nyt talent
Jennifer Lawrence er en ung og forholdsvis ny skuespillerinde, der her, i sin første større hovedrolle formår at fange rollen så levende at hun er nomineret til en Golden Globe. Hendes tydelige talent har ligeledes landet hende en af hovedrollerne i filmen The Beaver, der har navne som Mel Gibson og Jodie Foster på lærredet, samt som Mystique i den nye X-Men film.
winters-bone-10

clip_image001 Femstjernet socialrealisme
Forventer man en thriller med et hurtigt tempo og mange skiftende scener er man gået galt i byen. Filmen er rendyrket socialrealisme, hvis vellykket beskrivelse af et lukket sydstatssamfund med egne normer og regler efterlader publikum overvældet af mismod. Filmen fører tankerne hen på John Boormans ”Udflugt med døden” fra 1972, og på samme måde slipper den ikke sit tag i publikum. Filmen fortjener derfor sine fem stjerner.

Af Diana Sørensen

Filmens hjemmeside, fotocopyright Miracle Film. Premiere 6.januar 2011 i Dagmar, Empire, Grand, Metropol Århus, Café-biografen Odense, Biffen Aalborg. Spileltid 100 min.

Nomineret til 7 Independent Spirit Awards 2011: Bedste Film, Bedste Instruktør, Bedste Manuskript, Bedste Kvindelige Hovedrolle, Bedste Mandlige Birolle, Bedste Kvindelige Birolle, Bedste Fotografering.