droemmekrop Spis, tænk og træn dig sund. Det lyder nemt, og det er også nemt, ifølge kostvejleder og personlig træner Ida Krak. I hendes nye bog ”Drømmekrop” præsenteres vi for termer og forkortelser så som Z-Health-systemet, ZAB, FKV og de seks principper. Selvom det umiddelbart kan lyde teknisk og svært tilgængelig, er det heldigvis langt fra tilfældet.
Bogens opbygning
Bogen er letlæselig, og er inddelt i korte overskuelige afsnit. Mange illustrationer præger bogen, og det er en visuel fornøjelse at læse i den. Gode og nemme øvelser bliver vist trin for trin, og kræver ingen træningsmaskiner, kun lidt gulvplads og en portion viljestyrke. De væsentlige ting bliver gentaget flere gange som punkter i en boks, og holdningen er, at de ikke kan siges ofte nok.
Det helt store plus er helt klart, at bogen er kort og præcis. Der er ikke lagt op til mirakler eller vidunderkure, men i stedet en generel livsstilsændring. En sætning som bliver nævnt flere gange er, at du bliver præcis så god, som det du gør. Ansvaret bliver derved lagt på læseren, men samtidig pointeres, at Ting Ta’r Tid. Sund fornuft er et gennemgående tema i bogen
Z-Health og træningsprogrammer
Et væsentligt omdrejningspunkt i bogen er konceptet Z-Health. Der tager udgangspunkt i det faktum, at nervesystemet styrer alle kroppens funktioner, og det derfor er oplagt at træne dette. Hvilket selvfølgelig lyder lidt alternativt og fremtvinger spørgsmålet hvordan? Vores muskler er i princippet kun slaver af nervesystemet,hvorfor Z-Health fokusere på at få samtlige muskler og led i tale. Øvelserne består af små bevægelser af eksempelvis skuldre, ankler, ryg og fingre..
Ida Krak 0727 (1)
Bagerst i bogen er der træningsprogrammer for både begyndere samt øvede. Programmerne er en kombination af både styrketræningsøvelser og Z-Health-øvelser, begge gennemgås detaljeret i bogen.
Desuden anbefales der, at man hver anden dag dyrker en eller anden form for motion. Er man begynder lyder rekommandationen ikke des mindre på, at man dagligt tager sig en gåtur på 45-60 minutter. Dette harmonerer ikke helt med, at Ida Krak skriver, at man kun behøver at bruge 40 minutter om dagen på effektiv træning! For hvis man skal følge styrketræningen, Z-Health-øvelserne og en daglig gåtur i det angivne interval, må man derfor forvente, at bruge meget mere end en time dagligt.
Ida Krak 0580
clip_image001 Fire stjerner til Krak
Udover at være kostvejleder og skribent i Alt for Damerne har Ida Krak også været personlig træner for medlemmer af kongehuset, flere skuespillere og andre berømtheder. Denne bog er dog målrettet alle der ønsker at komme i form. Ved hjælp af simple øvelser, den rigtige kost og ikke mindst et positivt sind, opridser Ida Krak nogle generelle og enkle retningslinjer for, hvordan man lærer at bruge sin krop korrekt. Denne enkle formel er ikke blot attraktiv for begynder såvel som trænede, men også den direkte årsag til vurderingen havner på fire stjerner.

Af Diana Sørensen.

Udgivet af People's Press, 200 sider. Art People har copyright på billederne brugt i denne anmeldelse.