NVDT-650
Den tredje film i eventyrserien Narnia, ”Morgenvandrerens Rejse” er, lige som de tidligere, fyldt med overnaturlige væsener, sjove bifigurer og en god historie, der er med til at holde den lyse stemning. Filmen fange publikum og bliver til en oplevelse, som hele familien kan nyde sammen. Temaet de godes kamp mod de onde bliver i denne genre aldrig forældet.
DF-07014
Arven løftes

Det er instruktøren Michael Apted’s første forsøg med Narnia-genren, og man må sige, at han forstår at løfte arven. Filmen lever til fulde op til sine forgængere. Den unge Georgie Henle, der gennem alle tre Narnia-film har haft rollen som Lucy, den yngste men modigste og ofte også den mest handlekraftige af Pevensie-søskende, er tydeligvis vokset med rollen. Det er også dejligt at gense Skandar Keynes, som den tvivlende og selvretfærdige Edmund, Ben Barnes som den noble Prins Caspian og Tilda Swinton der, siden sin rolle som den hvide heks i den første Narnia-film, er blevet en Oscar statuette rigere.
NVDT-658
Mod verdens ende

I filmen holder søskendeparret Lucy og Edmund ferie hos deres afskyelige fætter Eustace. Hvor de ved et tilfælde i et maleri finder de en indgang til landet Narnia. I Narnia havner de på prins Caspians skib Morgenvandreren, med kurs mod verdens ende. Det bliver en rejse fyldt med drager, søuhyrer og usynlige fjender , og som altid er det heroiske heltegerninger, som til sidst bliver afgørende.
DF-09388
Eventyr i 3D
Narnia er også hoppet med på 3D-bølgen, og de visuelle effekter gør sin entré på en flot og passende måde. Filmen formår nemlig at sammenblande virkelighed og computeranimation til et filmunivers, der formår at udnytte det potentiale som 3D tilbyder. Specielt bør fremhæves scenen, hvor Aslan forvandler dragen til dens rette skikkelse. Her ser man Aslan som en genspejling i dragens øje, hvilket visuelt fremstår fremragende.

clip_image001 Ekstraordinære ting sker kun for ekstraordinære mennesker. Dette må siges at være rigtigt, når vi træder ind i C.S.Levis' Narnia-univers. Man bliver som publikum på samme måde som hovedpersonerne draget ind i Narnia, og takket være effekterne føler man sig som en del af det fantastiske parallelle univers. Filmen understreger at ens beslutninger har konsekvenser, og for at besejre mørkets kræfter, må det mørke i sindet først bekæmpes, og som i de andre Narnia film er de heroiske heltegerninger som til sidst bliver afgørende. I sandhed en mageløs oplevelse, som jeg giver 5 stjerner.

Af Diana Sørensen

Foto copyright Fox Film.