DEN TAVSE BY.indd
Dette er en bog med action, spænding, finurlige drejninger og ikke mindst humor. Skal Den tavse by bruges som oplæsningsbog, vil både børn som voksne få glæde af dette.  Den tavse by er andet bind i serien Dødens Instrumenter og fortsættelsen til Dæmonernes By.

Skyggejægere og varulve
I dette bind blive Clary Fray viklet mere og mere ind i skyggernes verden - en verden som hun oplever en ambivalent tilknytning til. Hun finder på en og samme tid ro og tilknytning til denne, skyggernes verden, men ser sig også frastødt. Clary er datter af den frygtede og berygtede Valentine, hvis mission er at tilintetgøre Klanen. Klanen består af skyggejægerne, som Valentine selv er tidligere del af, men som han ikke længere finder værdig til at regere over de underjordiske. Han vil derfor, ved hjælp af Dødens Instrumenter, tilkalde alverdens dæmoner og skabe en dæmonhær, for, på sigt, at undergrave den korrupte klan af skyggejægere. Clary forsøger, i samarbejde med sin bror, skyggejægeren Jace, sin gode ven Simon & hendes papfar, varulven Luke at stoppe Valentine.
Voldemort?
Fantasyfans vil hurtig opdage at Den tavse by trækker flere paralleller til andre kendte genrebøger. Blandt andet virker det som om Valentine er stærkt inspireret af Voldemort  fra Harry Potter serien, dog fremstår Valentine som en mere afstumpet karakter, da læseren mangler både en mere dybdegående beskrivelse og årsag til hvorfor Valentine er som han er. Har du ikke læst første bog i serien, er Valentines introduktion knap så elegant. Mens forfatteren slipper langt bedre fra præsentationen af Clary Fray, hendes liv og færden.
Ikke alt er lige godt
I oversættelsen er der desværre flere irriterende stavefejl, forkert ordstilling eller andre forstyrrende elementer. Dette er utrolig frustrerende og ødelæggende for universet som Cassandra Clare forsøger at bygge op. Heldigvis er Skyggernes verden så tiltrækkende at man, 30 sider inde i bogen, efterhånden lærer at se bort fra det. Ellers er bogen sat med gode store typer, det er et letlæseligt sprog som også gør bogen læsbar for de 10-15 årige som er bogens målgruppen.
clip_image001Ikke kun for fans
Da jeg ikke har læst første bind i serien var det interessant at komme ind i Clary Frays liv & skyggejægers verden. Hurtigt fik man styr på hvem der var hvem, og de spørgsmål der opstod omkring de forskellige karakterer i bogen, gjorde det bare endnu mere spændende at læse videre. Selvom jeg ikke tilhører målgruppen, tog jeg mig selv i at sidde og trippe, læse et par linje frem, når spændingen var på sit højeste. Den tavse by er en drøn spændende bog der klart kan anbefales til store som små. Er du normalt ikke til fantasygenren, anbefaler jeg alligvel du læser et par sider - jeg garanterer du er solgt, om ikke ande på grund af den humoristiske vinkel på skyggernes verden. Bogen opnår ikke seks stjerner, men blot fem, da det var et stort irritationsmoment at oversættelsen var så dårlig.

Af Kamma Luise Rodian
Den Tavse by ( - dødens instrumenter) af Cassandra Clara, udgivet af Borgen i 2009, 403 side, på dansk ved Mette skot Perschke.