Tingleff_Englejagten_FINAL
Fantastisk morsom bog
Jacob Tingleff er den intelligente mand fra den dansk stand up scene, og selv om sammenligningsgrundlaget indeholder en del tosser, er det faktisk tænkt som en kompliment. Teaterstykker, manuskripter og jokes til andre har de seneste år væltet ud over mandens skrivebord, men det er første gang en bog med hans signatur på omslaget er udkommet. Englejagten er 150 sider atypisk underholdning for børn og unge. Der er ikke meget jul over historien, men den er fyldt med svinske nisser og overlegne engle. De gode ideer og morsomme påfund myldrer frem i denne vrølvehistorie, der både kommer med en klassisk morale, sunde værdier og masser af grimme ord. Jeg er vild med bogen – og anbefaler enhver at læse den uanset alder.

Problemer kommer i flok
Skilsmissebarnet Elias savner de hyggelige julestunder dengang alt var idyl, men hyppige mareridt og moderens nye kæreste truer årets hyggeligste højtid. Men efter et uvelkomment sammenstød med en lille vred nisse står Elias hurtigt over for nogle helt andre udfordringer – hvor de største er at blive til et menneske igen, redde en nissefamilie fra frugt døden, hjælpe farmoderen med at redde sin storsøster, uden nogen opdager det.

clip_image001Historien er bundet op en hæsblæsende jagt gennem en farefuld mørk nat. Spændingskurven opbygges som en klassisk actionfilm, og historien fører da også frem til det endelige opgør mellem de gode og den onde. Da bogens unge helt føler sig kaldet til handling er løsningsforslaget intet mindre end genialt – jeg har aldrig nogensinde læst en underfundig ide som Tingleff hiver frem på side 114. Nisser er i hænderne på Tingleff blevet til ondere udgaver af Terry Pratchetts gnomer, familieværdierne er lånt fra gamle danske film tilsat en skilsmisse, Thembergs illustrationer svinger godt med teksten (jeg er dog mest begejstret for nisserne). Det hele fører frem til en vurdering på fem stjerner og en opfordring om at spytte flere bøger på gaden.

Af Thor Kristjan Kidmose

Englejagten er udgivet af Høst & Søn, en del af Rosinante & CO.