569_for
Den engelske filminstruktør Ken Loach er kendt for sine socialrealistiske dramaer og menneskeskildringer. Hans film handler om de små mennesker, der bliver fanget i store kriser, og blandt hans værker kan nævnes "Ladybird ladybird", "My name is Joe" og "Et dristigt kys". I 1990 vandt hans juryens specialpris ved Cannes filmfestivalen for filmen "Hidden agenda". Hans film "Vinden der ryster kornet" vandt de gyldne palmer i Cannes i 2006. Filmen skildrer to brødres kamp for frihed og selvstændighed i Irland og den pris de må betale.
the-wind-that-shakes-the-barley-2007-4
En kamp for frihed
Året er 1920, og Sinn Fein, IRA's politiske fraktion, har vundet stor tilslutning ved det netop overstående irske parlamentsvalg med deres ideer om selvstændighed, socialisme og skabelsen af en uafhængig stat. Briterne deler imidlertid ikke disse ideer, og den britiske regering indsætter 7000 paramilitære styrker, de såkaldte "black and tans", som begår brutale overgreb på befolkningen.
Den unge Damien (Cillian Murpey) er på vej til London for at færdiggøre sin lægeuddannelse, mens hans bror Teddy (Padric Delaney) er leder i den irske oprørshær IRA. Damien har slet ikke lyst til at blive inddraget i krigen, men efter at han overværer to episoder, hvor den britiske hær begår overgreb på befolkningen, slutter han sig til broren i IRA.
the-wind-that-shakes-the-barley-2007-8
Kampen for et selvstændigt Irland er blodig og brutal. Damien, Teddy og de andre i gruppen bliver forrådt af én af deres egne og bliver anholdt og tortureret af de britiske soldater. Med hjælpe fra én af vagterne i fængslet flygter de, og nu skal forræderne straffes. Det bliver Damien, der skal udføre henrettelserne, og det ændrer Damien for altid. Da han fortæller om episoden til sin veninde Sinead, siger han "Denne gang er jeg gået over stregen."
Prisen for frihed
For at stoppe blodsudgydelserne indgås en fredsaftale mellem de stridende parter, men det er ikke alle, som jubler over aftalens betingelser. Der opstår splittelse i IRA over aftalen, da nogle mener, at det er den rette vej mod frihed og fred, mens andre ser det som den totale overgivelse til den britiske regering. Aftalen er dog en realitet og de britiske styrker vender hjemad, men dermed er krigen ikke slut.
Broderskabets bånd
Damien og Teddy står pludselig på hver sin side i konflikten, da Teddy slutter sig til frihedsstyrkerne, som mener, at aftalen er vejen frem mod en selvstændig stat, mens Damien er af den opfattelse, at de har overgivet sig til briterne og opgivet alt håb for det irske folk.
De to brødre Damien og Teddy betaler en den højeste pris i deres kamp for frihed. Deres drømme for fremtiden og forhåbninger ligger ødelagt i vold og krig, for når man først er en del af en oprørsbevægelse og har blod på samvittigheden, kan man ikke komme ud af det igen. Deres valg bliver skæbnesvangert.
the-wind-that-shakes-the-barley-2007-7
clip_image001Krige har ingen vindere kun tabere
Ken Loach viser ingen nåde i skildringen af krigens brutalitet og hvilke konsekvenser der har for de personer, som bliver inddraget i den. Der er voldsomme scener med tortur og likvidering, og det er skræmmende at se, hvor let vold og død bliver en del af menneskers hverdag. Frihedskamp kan på papiret være ædel nok, men vejen er lang og blodig, og man spørger sig selv, om der egentlig er en vinder af krigen.
I modsætning til Ken Loach's andre film er "Vinden der ryster kornet" l langt mere blodig og brutal, men han formår også midt i brutaliteten at bevare sin evne til at skildre menneskeskæbner, så det griber én om hjertet. Filmens slutscene er nærmest et følelsesmæssigt overgreb, og man sidder tilbage med en meget ubehagelig fornemmelse i kroppen.
De fleste af rollerne er besat af irske skuespillere, og den mest kendte er Cillian Murphey, som har medvirket i film som "Batman begins" (Dr. Crane) " og senest "Inception" (rigmandssønnen Robert Fischer).

Af Mette Nielsen
DVD, Criterion Film. Samlet spilletid 2 timer og 12 min. Undertekster på dansk. Criterion har copyright på billeder brugt i denne anmeldelse.