3508
Det tiende bind i serien Skyggens Lærling er det hidtil mest helstøbte, interessante og varieret John Flanagan har udgivet på dansk. Der er stadigvæk tale om rendyrket drengebog, hvor hverken kærlighed eller vold bliver for grafisk, og problemer altid er af en praktisk karakter, mens kønsroller er ganske firkantede.

Nihon-ja
Gruppen af venner bliver denne gang rodet ud i fjerne magtkampe om Kejsertitlen i Nihon-ja, hvor skikke, møbler og sværd alle er anderledes. Men omløb i hovedet, og gode våbenfærdigheder, vægtes som altid højt uanset hvor i verden vi er – hvorfor Will, Halt, Alyss, Selethen, Evanlyn og Horace endnu engang får mulighed for at overstråle lokal befolkningen.

De to spor
Historien kører af to spor gennem det meste af bogen, i den første halvdel er Horace i Niho-ja mens de øvrige kæmper sig frem til landet. I den anden halvdel af bogen er Evalyn og Alyss ude på egen kvindehånd, mens mændene forbereder det store og endelige slag. Muligheden for at springe mellem to forskellige grupper giver historien fremdrift og dynamik i bogens første halvdel, mens kvindernes vilde vover fremstå vedhæftet og irrelevant i den anden halvdel. Som altid fodres læseren med livsvigtig data i begyndelsen af bogen, så selv det sløveste barn besidder løsningsforslag på de problemer heltene udsættes for i historien.

clip_image001Desværre lider også denne bog under Flanagans unoder og manglende overblik. Unoder tæller sammenblandinger af historiske perioder, fremskridt og teknisk viden. Når forfatteren har malet sig op i en logisk selvmodsigelse hives løsninger hurtigt og utroværdigt ud af ærmet - f.eks. har kvinderne efter at have mistet alt under en vild flugt fra ulve, alligevel formået at gemme noget slik, da behovet opstår for søde sager. Hvorfor vurderingen endnu en gang kun havner på fire stjerner – men det tegner virkelig godt for serien og Flanagnas fremtidig virke som forfatter, at dette bind er så helstøbt. Ligeledes arbejder han tydeligvis med at nedbryde de stereotype kønsroller i bøgerne, kvinderne har f.eks. i dette bind evner, kløgt og magt. Modsætningsforholdene mellem gruppens deltager bliver derved på alder og kultur i stedet. Men floskler er dog fortsat i brug -f.eks. spørger mænd aldrig om vej, og kvinders højeste ønske er åbenbart ægteskab!

Af Thor Kristjan Kidmose

Udgivet af forlaget Borgen, paperback 568 sider, på dansk ved Birgit Schlifer.