Hvad fætter gør er altid det rigtige
HAHAha
var første lyd der lød, da min far fik Hvad fætter gør er altid det rigtige i hånden. Og det er meget godt betegnende for denne børnebog som meget vel kunne gå hen og blive en klassiker for alle aldre. Den er på en og samme tid, morsom og lærerig.

Den Arabiske Kioske
Osamas far ejer den Arabiske Kioske der sælger Arabiske tyggegummiautomater, som spiller Jingle Bells og blinker når man propper to kroner i. En dag har Osamas far glemt at betale elregningen, det Arabiske Kioske skilt ryger ned og Bedstemor kan ikke se tv. Da bliver Osama sendt af sted med den sidste tyggegummiautomat. Men som i H.C Andersens Hvad fatter gjør er altid det rigtige, går tingene ikke som forventet. Osama møder alt lige fra luderen til den hjemløse, som i mødet viser Osamas barnlige naivitet, men som ikke nødvendigvis er dårligt. Men, som et rigtigt eventyr jo skal, ender alting godt.

Orn'lig syg
I Hvad Fætter gør er altid det rigtige, fortælles historien om interaktionen mellem to samfund. Det er en humoristisk vinkel på det gamle velkendte eventyr, en del af den danske kulturskat og integrationen. Der arbejdes med stereotyper, kærlighed og små indblik i hverdagen. Karaktererne i bogen dækker både danske og etniske danskere, og er primært skrevet i ”orn'lig syg” sprog med flere sproglige humoristiske finurligheder.

Vesterbros gader & stræder
Illustrationerne er begået af Rasmus Bregnhøi, der med sin hurtige pen og enkle streg, tegner sig gennem Vesterbros gader & stræder. Illustrationerne er enkle og fortæller det de skal. Der lægges ikke op til videre nærstudier, men understøtter teksten og giver barnet mulighed for selv at fortælle historien, ved blot at se på billederne.

clip_image001Bogen tager læseren på en på en sjov og spændende rejse ned af Vesterbros gader. Den fortæller historien om Osama og hans familie, og at der er intet der ikke er godt for noget. Bogen bringer læserens tanker tilbage til egen barndom, naivitet og mærkelige oplevelser, og husker én på at størst af alt er kærligheden. Alt i alt en dejlig bog for både voksne og børn, og bestemt en god gave til under juletræet.

Af Kamma Luise Rodian

Hvad Fætter gør er altid det rigtige af Manu Sareen, illustrationer af Rasmus Bregnhøi, 32 sider, Politikens Forlag, 2010.