Krig, kærlighed og kampen om sandheden udgør grundkernen i tegneserien Danmark Besat af Niels Roland, Morten Hesseldahl og Henrik Rehr der udkom ved forlaget Fahrenheit tidligere i år. Opbygget som en klassisk detektivhistorie jagter en nutidig hovedperson svar på gamle gåder.

Nybrud
De mange tanker, teorier og historiske udlægninger der fremføres i denne fiktive kulørte version af besættelsestiden fremstår i dag som ganske harmløs, men på udgivelsestidspunktet var mange af disse ting ikke almen accepteret. Faktisk kæmpede forskere, gamle frihedskæmpere, nationalister og historieløse unge med og mod hinanden over disse ting. De sidste 20 år har et hav af udgivelse nuanceret, uddybet og beriget den kollektive erindring i sådan en grad at værket her fremstår helt igennem harmløst.
Historisk blindgyde
Som barnebarn af frihedskæmper generationen blev jeg hyppigt guidet til den rette fortolkning, og argumenter som ”det var jo krig” blev også brugt. Men jeg elskede denne serie, som i kombination med historiske faktabøger fejlagtigt lokkede mig til at tro, at historie som universitetsfag var vejen frem for mig.

Genoptryk anno 2010
Den 253 sider lange tegneserie er et samlet genoptryk af fem individuelle seriebind, der oprindeligt udkom i årene 1990-1994 ved forlaget Carlsen. Datidens enkeltbind udkom som oftest med små ekstra ting, så som f.eks. genoptryk af de tyske løbesedler, der blev nedkastet, over Danmark, ved påbegyndelsen af besættelsen.

clip_image001Kæmp for alt hvad du har kært….
En nordsjællandske landsby udgør omdrejningspunktet for vores hovedpersoner. Overklassebørnene Jørgen og Frederikke er som skabt til hinanden. Men krigen betyder ændringer for alt og alle. De fem bind dækker hele besættelsestiden, og vi kommer forbi alle perioderne og samfundsklasserne. Modstandsbevægelsens mange grene, de frivillige på østfronten, danske nazister, den konservativ sværmen for Tyskland, kække Britiske soldater, medløbere og jøder på flugt. Hvilket er udgivelsens største styrke – som introduktion til besættelsestiden er den oplagt. De fem velfortjente stjerner gives med opfodringen om, at give andre historiske perioder samme grafiske behandling.

Af Thor Kristjan Kidmose

Udgivet af forlaget Fahrenheit. Der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.