unstoppable_poster_denmark-001
Hver eneste år udkommer denne film, plakaten er måske lidt anderledes og rollebesætningen en anden, men der er fortsat tale om den samme film. Katastrofefilmen. I år hedder den Unstoppable, hvis handling er så heldig at være inspireret af virkelige hændelser. Normalt vil jeg være i stand til at afgive en retvisende vurdering ud fra plakaten alene – og et godt bud vil være to stjerner!
11_UNS_PUB_SX_02
Det er alt sammen anderledes denne gang, ikke fordi formlen er anderledes eller det primitive følelsesmæssige plot adskiller sig i nævneværdiggrad fra andre i genren. Den eneste forskel er at denne film virkede på mig. Hvorfor vurderingen havner på fire stjerner, og følges med rådet om at se filmen i biografen. For dit eget hjemmeanlæg kan slet ikke løfte lydsporet i sådan en grad du også vil blive fanget.
kæmpe tog der buldre gennem landskabet i høj fart kræver nemlig bas, bas nok til dit sæde ryster og de kritiske spørgsmål glemmes.
UNSTOPPABLE
Handlingen kan koges ned til, at nogle heltemodige mennesker forsøger at stoppe et førerløst godstog, der fragter en farlig last gennem et tæt befolket område. Du behøver faktisk ikke at vide mere for at se filmen for dit indre øje. Der er nogle dumme, nogle grådige, nogle ædle, nogle drabelige scener, nogle der dør, nogle der ofre sig selv, nogle der formår at gøre en forskel og det står på i knap 100 minutter. Denzel Washington og Chris Pine har hovedrollerne og Tony Scott har instrueret filmen. Det er simpelt, og det er effektivt. Jeg burde sikkert skamme mig, men jeg nød turen. 4stjerner_new

Af Thor Kristjan Kidmose

Filmen har premiere i dag og åbner i 54 biografer landet over. Foto copyright Twentieth Century Fox.