Seven_BD_flatpack_salg
Back in 1995-96
Med få klik på hjemmemaskineriet er jeg pludselig tilbage i gymnasiet, ikke fordi jeg er besiddelse af nogen tidsmaskine, men fordi den seneste blu ray skive jeg har til anmeldelse er storfilmen fra dengang - ”Seven”. Det er nu femten år siden at Kevin Spacey forklarede mig at ondskab blot afhænger af fortolkning og synsvinkel.
Vi er alle ældet en del siden da og meget har ændret sig, men den dystre stemningen er fortsat fænomenal og filmen er mig fortsat kær. Men vurderingen er knap så positiv som dengang – hvor min eneste anke var den forudsigelige slutning.
Seven-Brad-Pitt-Freeman_l-thumb-572xauto-206716
Langtidsholdbar film
Storbyen fremstår her som et sted hvor sollyset aldrig rigtig bryder gennem den konstante regn. Alt fremstår nedslidt, men ingen ryger eller kaster affald fra sig. Man har med stor behændighed forsøgt at holde sig fra tydelige tidsindikatorer (som f.eks. mobiltelefoner). Ved at holde sig til tekniske anordninger alle genkendte og derfor også vidste var forældet allerede i 1995, gjorde man filmen langtidsholdbar. Det forklarer også hvorfor spolebåndoptager, diktafoner, skrivemaskiner og pagers blev brugt. Hvorfor biblioteket blev besøgt for viden, og printeren var af matrixtypen. Havde man udstyret filmen med ”moderne” mikrobølgeovne, kontorudstyr og datidens IT og mobiltelefoner ville historien for altid have været fanget i 1995.
seven

Ondskab eller blot en rådden verden
I rollen som den idealistiske kriminalbetjent David Mills bliver den unge Brad Pitt desværre aldrig andet end en rekvisit i filmen. Kendetegnet ved sit kønne ydre og påtaget maniske armbevægelser (noget han især brugte i 90erne - se f.eks. Fight Club, Seven og Twelve Monkeys), spytter han dialogen ud i uoverbevisende bidder. Morgan Freeman og Kevin Spacey står til gengæld for skuespillet i filmen. Morgan i rollen som den alfaderlige skikkelse vi har vænnet os til han indtager på film, og Kevin som den rablende psykopat hvis normale ydre snyder.
Grundridset
En psykopat har fået nok af verdens ligegyldighed og vælger at afstraffe menneskeheden via syv sombolske mord, der alle skal sætte fokus på verdens laster. Den ene spektakulære mordscene efter den anden efterlades mættet med mening, symboler og spor. Som umage opklaringsmakkerpar David og William kæmper sig gennem. Den ene i jagt på ondskaben for verdens skyld, den anden fordi det er hans opgave. Spændingskurven er tiltagende gennem hele filmen og instruktøren forsøger efter bedste evne at overraske.

(120410154319)seven_brad_pitt_6
Blu Ray Udgivelsen
Wide screen billedet er krystalklart og high definition gør endelig underværker. Du tilbydes undertekster på dansk, svensk, norsk, finsk og engelsk for hørehæmmet. Men bør alle bør de fravælges for billedet skyld alene. Kommentarsporene er nørdet detaljemonologer med skuespillere, instruktør og andre. Du skal derfor springe direkte til de slettede scener på udgivelsen, og her forbløffes over hvorfor enkelte af disse blev fravalgt. Skulle du have behovet er den fantastiske åbningsscene gennembearbejdet på denne udgivelse – du skifter let mellem vinkler, lydspor og versioner. Men du skal ikke sidde langt fra skærmen mens du vælger – for hovedmenuen er kun skabt 70” skærm.
clip_image001Vurdering
David Fincher kan være stolt af sin spillefilm, og du kan med god samvittighed bruge dine sparepenge på blu ray udgaven. Men filmen fortjener i dag ikke mere end fire stjerner. Skurken fremstår fortsat udspekuleret og interessant, men er for poleret for nutiden. De moralske dilemmaer for svage og afslutningen på filmen er fortsat forudsigelig. Stemningen er perfekt for en thriller,  og Morgan Freemans selskab er altid tiden værd. Men det er svært ikke at bide mærke i plothuller og selvmodsigelser her femten år senere. F.eks. er politiets bedste og ulovlige spor simpelthen rablende idiotisk! Det passer hverken på gerningsmanden eller særlig overbevisende som metode. Men jeg vil aldrig glemme mordscenerne, regnen og Morgans monologer.

Udgivet af SF Film A/S – der også har foto copyright. Spilletid 126 minutter.