de_tusind_djaevles_by
Tilbage til sørøverne
Som en krydsning mellem computerspil, tegneserie og fjernsyn fremstår universet i bogen både tiltagende, letfordøjeligt og ganske overfladisk. Der dvæles sjældent ved detaljerne vedrørende tidsrejseaspektet i bogen ”De Tusinde djævles by”, kræfterne bruges i stedet på at skabe den rette stemning. Hvorfor sørøvere f.eks. altid mangler diverse lemmer, barske mænd drikker rom og faretruende situationer hele tiden opstår.
Fremdrift eller sammenhæng
Forfatteren havde i bog et efterladt hovedpersonerne i frygtelig knibe, det bruges der dog ingen energi på i dette bind. Faktisk omtales løsningen på problemet knapt nok. Robert er igen den uvildige helt der på hjemmefronten lider under manglende mandsmod, en pylret mor og hendes irriterende kæreste. I baggården truer den lokale bølle, mens smukke Silva lokker Robert tilbage til piratverden. Valget virker let, men beslutningen påvirkes lidt af den drabelige pirat Escobar. Der så fyrgtelig let kan dræbe Robert….
clip_image001Handlingen er fyldt med utrolige sammenstød, lige ved og næsten dødsøjeblikke, let genkendelige situationer fra hjemmefronten og en masse stereotypiske figurer. Det høje tempo redder efterfølgeren, men forfatteren bør snart undersøge aspekterne ved tidsrejserne. Selv Robert er begyndt at spekulere lidt over hvordan det mon hænger sammen. Især rodet med tidslinjer er lidt irriterende for voksne, mens de mange opsummeringer let kan springes over. De er selvfølgelig tænkt som en hjælp for den knap så læsestærke målgruppe, men antallet kunne sagtens begrænses uden nogle blev tabt. Fire stjerner gives her fra, for underholdningen og stemningen.

Udgivet af Peoples Press JR. Skrevet af Jacob Weinreich, efter ide udvikling med Martin Weinreich. 94 sider, inklusiv en omgang let fakta om piraternes verden. Bind to i serien “Kaptajn Blodskæg”, bind tre er udkommet, bind fire udkommer til januar 2011.