cover
De fem forskellige afsnit på de to DVD skiver udgør til sammen et stereotypt billede på hvordan briterne ganske ofte fremstiller deres egen mellemkrigsperioden. Den gang britisk betød andet end solskoldet, beruset, uudannet hooligan. Hvor alle opførte sig korrekt, og klasserne respekterede hinanden. Da imperiet endnu levede som en drøm. Hvert eneste afsnit forsøger at afdække et underfundigt eller tankevækkende aspekt ved os selv. Desværre er både skuespil, billedekvalitet og manuskript ganske svagt.
1279662917_4 (1)
Under vanlig standard
Jeg forbinder normalt Agatha Christie med krimigåder i alverdens sværhedsgrader – præsenteret i fantastiske miljøbeskrivelser. Denne serie fra 1982 adskiller sig desværre fra dette på flere punkter. De grimme og ganske kantede kulisser afslører både vi er i et studie og budgettet var lavt. Der er enkelte optagelser under åben himmel, og de stikker ganske kraftig ud fra de øvrige scener. Det lader til alle deltagerne i serien ikke ved at kameraet bringer publikum helt tæt på handlingen, hvilket blot understreger at teatermimik sjældent gør sig godt på film.
train

clip_image001Ti afsnit
Serien består af ti afsnit, alle baseret på tekster af Agatha Christie. The case of the Middle Aged Wife, In a Glass Darkly, The Girl in the Train, The Foruth Man, The Case of The Discontented Soldier, udgør altså de fem første afsnit I serien og Box1. Selv ganske utrænede fjernsynsseere bør være I stand til at gennemskue slutningerne på hvert eneste afsnit før halvvejs. Hvilket for nogen vil udgøre en tryghed, men for mig et irritationsmoment. De bedste scener driver af fordomme om den britisk overklasse,  og udsagn som ”Du er min hustru, jeg ejer dig” eller “Han er da så fremmede som han kan være!”  er da også morsomme. Men som helhed er serien ikke godt, og kan ej heller anbefales. To Stjerner her fra.

Udgivet af SF Film A/S, der også har copy right på billederne. Undertekster på dansk, norsk, svensk og finsk. Lydsporet er stereo. Samlet spilletid 4 timer og 18 minutter.