american_685x1015_dk-001
Hvad vil du gerne være når du bliver stor?
Når en lejemorder har ondt i sjælen skyldes det sjældent de moralske aspekter ved drab for penge, men snarere, den egoistisk bekymring for ens egen fremtid. Lejemorderen Jack (George Cloony) forsøger at fylde tomrummet i sit hjerte med drømme om lykkelig tosomhed. Det er blot svært at stable et stabilt parforhold på benene når de eneste kvinder man møder enten er ludere, lejemordere eller bliver dræbt i krydsilden mellem drømmene og arbejdet.
4056_d002_00547_r
Smukke Italien
Vi forfølger disse tanker rundt i smukke italienske bjerglandsbyer – hvor gaderne er ryddet for alverdens affald, mennesker, opslag og graffiti. Hvor Jack gemmer sig for en flok ukendte svenskere der ønsker at dræbe ham, alt imens han forsøger at genskabe sin indre glød. Kødets lyst plejer han ved den lokale skønhed for penge – Clara (Violante Placido), mens sjælen heales ved samtaler med præsten Benedetto (Paolo Bonacelli).
The American
Ensomhed gør ondt
Historien kunne sagtens have udviklet sig til en tragisk komisk spillefilm, men bliver i stedet til et stillestående eftertænksomt øjeblik i en aldrende lejemorders liv. Det hele er svøbt i lækre billeder, påklædning og stilsikre reklamespots hvor kun produktet mangler. Dette er ikke hårdt pumpet action, følsomt drama eller en film fyldt med underfundig sjælegranskning. Det er basalt set en historie bestående af en glat overflade med dybe ar. Vi tilbydes ingen åbenbaringer eller forklaringer. Vi præsenteres blot for et ensomt menneske der tydeligvis længes efter indhold i livet. En mand der desperat forsøger at bytte det funktionelle med det nærværende.
clip_image001Kærlighed findes alle steder
Mange vil kede sig bravt gennem hele filmen, enkelte vil blot tænke på Nespresso reklamer når de ser Cloony iklædt lækre solbriller og velsiddende afslappet tøj indtage et hav af kopper fyldt med espressokaffe. Jeg selv blev suget ind i mandens verden, ind i det triste liv, ind hvor selv den kedeligste sommerfugl gør en positiv forskel. Hvilket jeg tilskriver instruktøren Anton Corbijn og manuskriptforfatteren Rowan Joffe – der har formået at omskabe bogen A Very Private Gentleman til en visuel følelse af europæisk efterår. Det lyder simpelt, men faktisk ikke så let at gøre overbevisende. Fire stjerner her fra.

Filmen har premiere i dag 14. oktober landet over. Foto copyright SF Film A/S.