deceiver1
Den svage part
Det burde være den mistænkte der var den svage part i magtkampen omkring bordet. Men makkerparret med politiskiltene får aldrig has på den intelligente rigmandssøn med epilepsi og hang til skumle planer. De tre runder omkring skrivebordet i baglokalet på den lokale politistation udspiller sig sjældent realistisk, men fænger alligevel.

Delt i to
Liget af en ung glædespige er efterladt i flere dele over byen. Politiets eneste spor er en seddel med et telefonnummer på en mand fra den lokale overklassse. Politiets taktik er simpel, men tydeligvis ikke helt gennemtænkt. For de vil have den mistænkte til at afslører sig selv via en løgnedetektor. For en serie ja eller nej spørgsmål– burde jo let kunne frikende eller dømme et menneske, ikke sandt? Men selv idiotsikre maskiner kan give tumper problemer, og udspekulerede mennesker lader sig sjældent stoppe af sandheden.

Skuespil og skuespillere
deceiver Tim Roht er blændende i rollen som det dumme svin James Walter Wayland, manden med for mange penge, fritid og perverse lyster. Chris Penn er som altid troværdig som det dumme brød (Braxton) der mener det godt, mens Michael Rooker i rollen som Kennesaw fremviser al den indestængt vrede kun et spildt liv kan give. Desværre er det Renée Zellweger der skal udfylde rollen som den myrdet luder, og Rosanna Arquette der forsøger sig som Kennesaw hustru. Begge fejler på troværdigheden og overstråles let af den altid seje Ellen Burstyn, der her spiller dronningen af underverden. Tvillingbrøderne Joans og Josh Pate har både skrevet og instrueret filmen. Hvilket ganske klart styrker filmens udtryk.

clip_image001Tid og sted
Hvis du aldrig har hørt om filmen, skyldes det sandsynligvis årstallet den kom frem. 1997 rummede ikke meget biografplads til meget andet end Block buster film som Titanic, James Bond, Jurrassic Park, Good Will Hunting, Men In Black. Der ud over må Deceiver have virket gammeldags i sit formsprog, og virkemidler i forhold til f.eks. løgnene om Keyser Söze i The Usual Suspects (1995). Det betyder dog ikke at filmen ikke er værd at se – alene for Tim Roht’s pragtpræstation bør du smække filmen i din DVD afspiller. Det eneste filmen kræver er lidt tålmodighed fra din side vedrørende tempo og realisme. Der vrøvles f.eks. ganske meget om drikken Absinth og sygdommen Eplisepsi. De fire stjerner gives for stemningen, magtkampene, dialogerne og Tim Roht.

DVD er udgivet af NTC film. Filmen har intet ekstramateriale, men der tilbydes undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. De 97 minutter spillefilm har lydspor i dolby digital stereo, mens billede siden ser bedst ud i formatet 16:9. Foto copy right NTC Film.