covereag
Smukke billeder
Ørnejægerens Søn er en smuk spillefilm der på fornemmeste vis dokumenterer en parallel verden, man ikke skulle tro var nutidig. Takket være denne billededokumentation af livet, traditionerne og kulturen i Mongoliet havner den samlede vurdering på tre stjerner. For skulle filmen vurderes alene for sine dramaturgi stod det slemt til. Men på trods af det ubehjælpsomme skuespil, den langsommelige fremdrift i historien og den yderst kantede dialoger så har filmen altså store kvaliteter. For du er som publikum fængslet af billederne, fængslet af den verden der bliver fremvist og draget af de ufortalte historier kameraet afslører.
eag5
Det glemte folk
Vi er ude blandt nomadefolket på stepperne og vores hovedperson er den humørsyge teenager Bazarbai. Der drømmer et bedre og mere glamourøst liv i storbyen. Mens faderen omvendt håber Bazarbai vil blive sit ansvar som søn og ørnejæger bevidst. Det uundgåelige sammenstød mellem generationerne medfører at Bazarbai vender stammelivet ryggen og begiver sig ud på den lange rejse mod storbyens æggende højhuse. Den lange dannelsesrejse byder i klassisk stil på udfordringer, kærlighed og muligheden for at vokse som menneske.
eag9
image Det børnevenlige univers byder på mange uretfærdigheder, skumle mænd og letforståelige problemstillinger. Her bliver det aldrig rigtig farligt, men måske er det til tider lidt forvirrende. Som voksen tilskuer fryder du dig over billederne af munkeklosteret, de traditionelle dragter, ørnetræffet og spøgelsesbyen af beton. Mens børn sandsynligvis hepper på Bazarbai gennem hele filmen – ender du dog som voksen med at være lidt irriteret på drengen uden logik. Filmene minder meget om de naturfilm hvor en fiktiv historie bygges op omkring nogle dyr, med det formål at fremvise en ukendt verden på en let genkendelige måde. Dvs. menneskene i denne film og deres interaktion virker iscenesat på samme måde, hvilket gør det hele lidt ubehjælpsomt. Filmens største styrke er derfor det besøg den tilbyder – hvor vi uden at forlade vores tidsalder og planet alligevel havner i en helt anden verden.

Af Thor Kristjan Kidmose

René Bo Hansen har instrueret filmen, mens Stefan Karlsson har skrevet manuskriptet. Dixie Schmiedle er fotograf. Filmen er 87 minutter lang. Medvirkende Bazarbai Matei, Serikbai Khulan, Mardan Matei, Asilbek Badelkhan. Filmen er i distribution ved Øst For Paradis, der også har copyright på billederne i denne anmeldelse, filmen har premiere i dag.