how1
Nick Stahl har charme
How to rob a bank er en spøjs lille spillefilm om det perfekte bankkup, og hvordan man slipper af sted med det. Da et bankrøveri går grueligt galt bliver vores uskyldige og ganske charmerende hovedperson Jinx (spillet af Nick Stahl) indespærret i bankboksen sammen med den ene kønne kvindelige skurk (spillet af Erika Christensen). Dybt forvirret over situationen og bevæbnet med gaffa tape forsøger Jinx at få styr på hele situationen. Alt imens politistyrken placerer en jernring omkring banken og resten af bankrøverne.
how3
Skrøbelig lille film
Det der har virket som en finurlig ide på manuskriptplan, er blevet til en yderst spinkel spillefilm. Her er der sparet på det meste, og det der er tilbage kompenserer desværre ikke for resten. Havde man i stedet bakset en lille kortfilm sammen, og bibeholdt anklagerne mod bankernes servicegebyr, ville det hele have stået stærkere.
clip_image001Mangler substans
Andrews Jenkins har både skrevet og instrueret filmen – og da han ikke hverken siden eller før har bedrevet andet indenfor filmverden kunne man tro manden blot ville gøre opmærksomme på det urimelige ved bankgebyrer. Jeg er fuldt enig – de store besparelser mastodontbankerne opnår ved automatisering af diverse systemer tilfalder aldrig kunden, mens vi sidenhen betaler for driften af systemerne! Men der er ikke materiale i indsigelsen til en hel spillefilm.
how4 Gavin Rossdale spiller den utålmodige hovedskurk Simon, desværre bliver figuren ufrivilligt til en tragisk komisk figur. Det samme kan man sige politibetjenten Degepse bliver i hænderne på skuespilleren Terry Crews. Faktisk er David Carradine den mest overbevisende i spillefilmen, og dette på trods af, at vi kun høre hans stemme gennem det meste af filmen. Den samlet vurdering havner derfor kun på to stjerner.

Udgivet af NTC film. Intet ekstra materiale. Spilletid 78 minutter. Engelsk lydspor i stereo, undertekster på dansk, svensk, finsk og norsk. Filmen er fra 2007. Foto copyright NTC film.