020510_049

Lige nu tilbyder teateret Får302 dig et endags ophold i Helmand. Hvor du blandt knoldede sandskråninger og golde landskaber kan gennemleve et blodigt sammenstød mellem Taleban og de danske styrker. Ordene er godt nok skrevet af Carsten Jensen, men verden skabes af skuespilleren Ernesto Piga Carbone. Der i rollerne som tolk, soldat, journalist, familiefar og taliban giver os et indfølt indblik i forskellige sidder af konflikten.

De mange skæbner
Det er ikke nogen let opgave Ernesto har påtaget sig som ene skuespiller i stykket ”En dag i Helmand”. Ikke blot skal han få de fem forskellige roller til at fremstå virkelige, alt imens deres skæbnespor krydser hinanden, men han skal samtidig skabe alle omgivelserne med ord alene. Ernesto lykkes heldigvis med det meste, og fører os derfor med sikker hånd rundt i det knoldede ørkenlandskab der udgør Afghanistan.

Hvorfor krig
Den fiktive handling dækker over en hverdag alt for mange mennesker vil kun genkende, men monologen er ej heller tiltænkt som et ferieminde. Stykket forsøger tydeligvis at rejse en serie relevante spørgsmål (hvem/hvad/hvorfor) vedrørende Danmarks krigsindsats i Afghanistan. Der tilbydes ingen svar eller forklaringer, i stedet opridses den håbløse situation i Afghanistan så alle kan forstå det.
162_465
For Vesten har måske nok vundet krigen, men taber tydeligvis freden i Afghanistan. Som i alle andre væbnede konflikter er situationen kompleks og løsningsmulighederne begrænset. Uskyldige som skyldige mennesker mister dagligt livet i Afghanistan, problemet er dog ikke at krig medfører død og ødelæggelse, men det faktum ingen rigtig ved hvorfor. For hvorfor er vi i Afghanistan? Stykkets danske soldat, er der udelukkende for at gøre en forskel for de civile mennesker, der blot drømmer om en bedre og fredeligere fremtid. Men er det virkelig formålet, og hvis ja, er det så den bedste måde at gøre en positiv forskel på?

image Når en kyniker træffer sit valg
Jeg tænker at teaterstykket er målrettet de patriotiske idealister der ønsker at gøre en forskel i verden, og alle unge mennesker der endnu er påvirkelig. Jeg selv forstår spørgsmålene i stykket, smerten bag dem og det håbløse i situationen. Jeg har blot accepteret magtanalysen bag den danske tilstedeværelse, og min egen afmagt. Hvilket selvfølgelig er en grum indrømmelse, men også årsagen til de fire stjerner her fra. Jeg bliver simpelthen ikke overbevist, provokeret nok eller særlig overrasket af historien. Til gengæld nyder jeg Ernestos skuespil – og han er især overbevisende i rollerne som soldaten Jacob og den lokale tolk Asadullah.

Af Thor Kristjan Kidmose

En dag i Helmand – gæstespil fra Bornholms Teater. Du kan se det lige nu ved Får 302 frem til d. 9. oktober.  Foto copy right Thor Kidmose og Får302.
MEDVIRKENDE: Ernesto Piga Carbone