jon9
It aint all gold

Der findes fortsat mennesker der bliver overrasket over videnskab bag marketing, mennesker der ikke til fulde forstår betydningen af product placement, mystery shopping, helhedssalg, konstant mersalg og forvirres over kundeloyalitetspakker og ideen bag merchandiseprodukter.

Hvorfor lave film

Jeg selv var en ung uskyldige teenager da jeg første gang stødte på fænomenet – lav en spillefilm for at sælg legetøj. Hvor jeg hidtil havde været så naiv at tro, at spillefilm i sig selv var hovedprodukterne. I dag ved jeg at alt er, eller burde være, en del af en marketingskæde der fører til højere salg, lavere priser og mere skrammel.

Amber Heard, Ben Hollingsworth
Dit segment

Vi har som kunder allerede accepteret kommerciel overvågning, og mere salgs strategier, på alverdens platforme og berøringspunkter i vores liv. Itunes fortæller os f.eks. hvad andre som os kan lide, google viser dig hvad andre som dig kan lide og hvor, dit telefirma overvåger dit forbrug for at tilpasse kundepakkerne bedst muligt til dig og andre, dine lokale tilbud ved Coop tilpasses dit segment og profil med mere.

Family Placement

Firmaer bruger dine venner, familier og fjerne bekendte som salgsplakater. Det sker gennem personlige annoncer på facebook, eller ved kontant bestikkelse for at lokke dig ind i folden ved firmaerne, hjemmesalg og pyramidespil. Filmen The Joneses er blot det næste naturlige kommercielle skridt, som jeg ikke tvivler på allerede er taget. De amerikanske velhavende kernefamilier i forstæderne nås via ”family placement”. Perfekt udstyret far, mor, datter og søn placeres i det rigtige kvarter og påbegynder straks deres opsøgende salgsarbejde.
Ben Hollingsworth, Amber Heard, Demi Moore, David Duchovny
image The Joneses

Filmens grundide er rigtig god, men instruktøren (Derrick Borte) får ikke rigtig noget drama vredet ud af oplægget. Det falske familieliv er ikke perfekt – datter forsøger at score far, søn forsøger at score sin kærestes bror, mens farmand har forelsket sig i mor. David Duchovny virker overbevisende, mens Demi mere ligner en der gerne vil være det. Ben Hollingsworth får aldrig udviklet sin rolle som skabsbøsse der lever som heteroseksuel i en falsk reklamefamilie til noget interessant, og datteren Amber Heard er bare uendelig smuk. Det eneste rigtige drama der udspiller sig i filmen, sker inde ved naboerne, for alt i mens den falske succes familie pumper lokalområdet for penge, lider Joneses naboer af lommesmerter. Vurderingen havner derfor kun på tre stjerner – flot indpakning og intet indhold er ikke løsningen når det komme til spillefilm.

Udkommer i dag på Blu Ray og DVD. Spilletid 97 minutter. Undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Billedet er i HD format og nydes flot i widescreen. Ekstramaterielet består af en fake secene med faderen og datter, fraklippet sekvens hvor Steve viser sit nye arbejde, og det oprindelige interview Steve gav for at blive fake dad. Udgivet SF film. Foto Copyright  SF Film.