JUL I SKILSMISSELAND - Partner in Crime

Comment

JUL I SKILSMISSELAND - Partner in Crime

Titlen er tydeligvis en reference til fortidens store danske julefilm Far til Fire julebal i nisseland, men stykket sigter mere mod en musikalsk nytænkning af socialrealistisk ungdomsteater, end et frontalt opgør med gumpetunge danske folkekomedier. Forestillingens rammefortælling er således hvorledes idealer om familieidyl knuses af barske skilmisse realiteter.

Udgangspunktet er en ung mand hvis voksne forældre pludselig går fra hinanden kort før hjerternes fest skal løbe af stablen. Heldigvis er hans bedste venner begge to skilsmissebørn, og mere end villige til at dele ud af deres dyrekøbte erfaringer. Der springes således en del mellem karakterens personlige udfordringer og så hovedhistorien om jul som voksent skilsmissebarn

Comment

EN PINLIG AFFÆRE - Nørrebro Teater

Comment

EN PINLIG AFFÆRE - Nørrebro Teater

Fire gange om året opsætter teateret aftener som disse. Selvom konceptet er ganske simpelt så kræver det alligevel en masse arbejde. Dels er det benarbejdet med gennemlæsning af folks utallige dagbøger. Derpå den tematiske udvælgelse, bearbejdelse af præsentationen og sammenkædningen af de udvalgte fragmenter således helheden understøttes af enkeltdelene. Iscenesættelsen af perioden, miljøerne, personerne og begrundelserne for de enkelte nedslag. Som udtryksform minder det mig lidt om et krydsmiks mellem storytelling, standup og stedbestemt teater. Afgrænsningen er således både personen selv, specifikke tidsperioder, de udvalgte temaer og ønsket om underholdning.   

Comment

LIVING DEAD på Sort Hvid Teater

Comment

LIVING DEAD på Sort Hvid Teater

Selvfølgelig husker jeg mediedækningen af de syriske flygtninge der skyllede ind på de sydeuropæiske strande. Både de døde børn og de desperate overlevende. Jeg husker debatten og tiltagene der blev indført. Jeg husker fraværet af globale løsninger, borgerkrigen der kværnede millioner af menneskeliv og småligheden der drev de europæiske tiltag. Jeg blev bare aldrig grebet af frygt, magtesløshed eller bekymringer. Dertil har årtier med afrikanske sultende børn i fjernsynet, syreregn, sælpest, stråforkorter, sars, kogalskab, regnskovsfældning og klimaforandringer for længst forhærdet mig til en kynisk verdensborger

Comment

Fogg's Off - Crazy Christmas 2018

Comment

Fogg's Off - Crazy Christmas 2018

Fogg´s Off er måske nok løseligt baseret på Jorden Rundt i 80 dage af Juels Verne, men selvom rammefortællingen er den samme, så er turen rundt alligevel en anelse anderledes. Det hele starter dog også her med et væddemål og rejsen rammer de samme lande som i Vernes bog. Resten er lidt mere fri fortolkning.  Vivienne McKee har skrevet og instrueret løjerne, men optræder denne gang ikke selv på scenen. Det hele føles og opleves alligevel som et opkog af de bedste elementer fra tidligere år.

Comment

Hader, hader ikke -  Glenn Ringtved & Otto Dickmeiss

Comment

Hader, hader ikke - Glenn Ringtved & Otto Dickmeiss

Forlaget kalder udgivelsen en billedenovelle. Det ligner lidt en dyster børnebog men selvom stregen er blød og hovederne store så er målgruppen tydeligvis en anden. Historien er både letbenet og jordnær, men sammen med illustrationerne rammer vi perfektion. Her er en historie fra en ung mand i smerte. Her er et vidnesbyrd fra en der savner sin mor. Savner tryghed. Savner kærlighed. Savner et liv uden smerte og vrede. Her er en fortælling der gør indtryk, alt imens den giver dig indsigt. Vi har alle mødt vrede unge mænd hvis eneste udtryksform var destruktion.

Comment

Mørket Kalder af Michael Katz Krefeld (bog)

Comment

Mørket Kalder af Michael Katz Krefeld (bog)

Cecilie er vores hovedperson. Tidligere voldtægtsoffer, single dame fra betonforstaden, der just er blevet forfremmet i det danske politikorps da et problem opstår. Politiet har fanget en voldtægtsmand, men formår ikke at løfte bevisbyrden. Cecilie tager sagen personlig da hun til dels hader voldtægtsmænd og samtidig kender offeret. Problemet opstår da hun overværer den formodede gerningsmand dø uden at gribe ind – ud over altså at sparke lidt til ham. Hvilket selvfølgelig indikerer vores helt måske er en anelse forhærdet, men for Cecilie selv er det først virkelig slemt da et videoklip med hendes handlinger rammer indboksen. Nogle har overvåget hende, filmet hende og nu ønsker de hjælp til at aflive andre slemme mennesker fra bunden af fødekæden.

Comment

Pelle Erobreren på ØSTRE GASVÆRK TEATER

Comment

Pelle Erobreren på ØSTRE GASVÆRK TEATER

Historien har den moderløse charmetrold Pelle (Julian Horta Meier Clausen) i hovedrollen. Da han vokser op på bunden af samfundet er det herfra verden fortolkes og historien fortælles. Stavnsbåndet var måske nok ophævet, men virkeligheden var ikke præget af frihed. Overklassens kedsomhed udartede sig i perversioner, alkoholmisbrug og mishandling af de fattige. Spændingerne mellem de sociale klasser udgør rammerne for Nexøs fortælling om fællesskabet der skabte vinderen Pelle.

Comment

MULEUM på Husets Teater

Comment

MULEUM på Husets Teater

Lærke Sanderhoffs teater bearbejdelse af den norske roman er gennemført sort komik, der både formår at være medrivende, morsom og indsigtsfuld. Som teatermonolog er den dog en anelse for lang, idet enkelte af forfatterens moralske gentagelser ikke forstærker budskabet på scenen. Marie Mondrup er fantastisk som selvoptaget, selviscenesættende, selvcentreret teenager med ondt i hjerte og sjæl. Vi griner derfor både med og af hende, føler med hende og genkender ungdommens evindelige fejlslutninger og behov for store symbolske handlinger.

Comment

Den Skyldige (Blockbuster) af Gustav Møller

Comment

Den Skyldige (Blockbuster) af Gustav Møller

Handlingen udspiller sig i vores blinde vinkel. Dvs. alle andre stedet end der hvor kameraet peger. Linsen holdes i stedet på vores mand, mens ordene der deles og hans reaktion udgør selve skuespillet. Han er således vores hul gennem til handlingen. Den anden ende udfyldes af en ung kvinde i store problemer. Mere behøver du faktisk ikke at vide om handlingen, grib filmen digitalt og sikre underholdningen for én aften mens efteråret rusker udenfor og din egne fordomme knuses.

Comment

SAMMENSVÆRGELSE En thriller af Von Baden

Comment

SAMMENSVÆRGELSE En thriller af Von Baden

Von Baden drengene har været voksne o flere år, det er deres teater også blevet nu. Den lette humoristiske tone der fyldte scenegulvet når de selvironisk bearbejdede manderoller i den moderne verden er denne gang ikke i fokus. I stedet har truppen bevæget sig ud i krydsfeltet mellem socialrealisme og morbid underholdning. I lidt over en time befinder vi os som tilskuer til et ægteskab under pres og e menneske i personlig dyb krise.

Historien starter ellers ganske idyllisk, men én forfærdelig hændelse senere og kernefamilien bliver til en tom skal. Det er både hjerteskærende, underholdende og ganske spændende. Dramaet er intelligent skruet sammen, selvom spændingen fuser ud for tidligt så holder selve fortællingen hele vejen.

Comment

Kærlighed af Thomas Hartmann (Stand Up)

Comment

Kærlighed af Thomas Hartmann (Stand Up)

Konceptet er fortsat én mand og én mikrofon. Stående på en scene foran en fyldt sal. Målet er underholdning, og vejen derhen sker via delte ord. Thomas har gjort dette i toogtyve år, og selvom alderen påstår han snart er et halvt århundrede gammel, så er det svært at forestille sig han stopper. Han er en flot, veltrænet mand, hvis hjerne er proppet med tekniske detaljer, skæve vinkler og sjove anekdoter. Han er en professionel, succesfuld, driftsikker funny man og det satte showet her blot to streger under. Det var dog første gang at jeg oplevede ham forsøge sig med et tematisk show. Rammen og indholdet var således formet af kærlighed. På den ene eller anden måde. Uanset at vi kom forbi guldfisk med diarré, ubådsmord eller gangbang bryllupskjole, så var kærlighed knudepunktet for det to timer lange show i Roskilde. Hvor Gimles to etager var fyldt med mennesker der virkelig ville have en god aften i byen med og via Thomas Hartmann.

Comment

FIASKOMONOLOGERNE - FILMEN

Comment

FIASKOMONOLOGERNE - FILMEN

Vi har den falleret ejendomsmægler der engang levede af at sælge drømme, men da bankerne faldt og finanserne kom i krisebehandling forsvandt efterspørgslen. Det andet spor udgøres af en ambitiøs teatersufflør, hvis bekendelser er lige dele skuespil og lige dele metatekst. Hun spiller en kvinde hvis jagt på egen succes førte hende på afveje. Den sidste historie fortælles af en mand hvis ungdom tydeligvis har trukket ud, hvilket hans liv sandsynligvis ikke gør. Disse tre karakterer udgør vores skuespillere. Vores formidlere. Vores historiefortæller. De har alle tre deltaget som skuespillere i den fynske vandreforestilling af samme navn. Denne film er en indkapsling af deres bidrag til fiaskomonologerne, men alligevel noget ganske andet. Det kan virke som en søgt sondring, men for mig er det en stor forskel.

Comment

Svejk på Nørrebro Teater

Comment

Svejk på Nørrebro Teater

Det er Peter Schrøder har instrueret stykket og jeg har ham mistænkt for at være ophavsmand til de kreative løsninger oplæste breve og fodnoter. Fuzzy har komponeret musikken og Kasper Ravnhøj har stået for koreografien, men det er altså scenografen Sven Dahlberg der er denne forestillings helt store stjerne. Kostumerne sidder lige i skabet, mens resten er en forunderlig løsning som både indkapsler historien og faciliterer selv samme. Sceneudtrykket ligner noget fra et gammelt fragtskibs nederste dæk og straks går mine tanker på symbolikken bag. Skibe fungerer ofte som symbolske bindeled mellem guder og mennesker, men her tror jeg, at det er visdom fra de dødes rige der overføres til os levende. Afsenderen er Jaroslav Hašek som blot forsøger at vise os hvorledes magt skal håndteres (via fortællingen om Svejk).

Comment

 KÆRLIGHED VED FØRSTE HIK (Musical)

Comment

KÆRLIGHED VED FØRSTE HIK (Musical)

Filmuniverset har for længe siden lagt ambitionerne i graven og sat pengene i banken. Børne skuespillerne fra dengang er blevet voksne og alle andre mærkbart ældre. Fra et markedssynspunkt virker det derfor oplagt at skabe en musical over den oprindelige historie med nye friske kræfter. Selvfølgelig kan det virke en anelse underligt når rammefortælling ikke just var fyldt med dansenumre eller store sangsekvenser, men Danmark har endnu ikke ramt grænsen for hvad der kan omdannes til musical. Det blev i hvert fald løst ganske uproblematisk på denne teaterscene. Musiknumrene var alle lånt fra filmens originale soundtrack, samt 1980ernes og 90ernes hitlister. Det sikrer stor genkendelighed og indkapsle musicalen i en tidsperiode. Selve historien blev afviklet over to tidsspor adskilt af tyve år. Det nutidige spor har Anja og Viktor kæmpende for kærligheden, mens det fortidig spor er der hvor den oprindelige forelskelseshistorie bliver udfoldet påny.

Comment

Uddrivelsen - Teater V

Comment

Uddrivelsen - Teater V

Forestillingen er en omgang gennemført manipulation af os publikummer. Noget sker tentativt, andet er hypnose. Det hele er dog harmløst og tilgangen underholdende. Uddrivelsen er bundet op på den vestlige verdens opfattelse af ånderiget og vores fragmenterede forståelse af samme. Symbolikken brugt, formerne præsenteret og ideerne bag makkerparrets uddrivelse er således hentet i vores fælles begrebsverden – hvilket blot betyder tilgangen vil fejle totalt i f.eks. Hongkong eller Mexico. De analoge medier der bruges på scenen trækker på vores minder om gamle horror film, opfattelse af 1950erne skolesystem og erindringer om 80erens forbrugerelektronik. Dette giver eksperimentet en tematisk ramme som ikke let lader sig tidsbestemme. Hvilket både legitimerer tilgangen på scenen og placerer fortællingen i en tradition vi alle forestår.

Comment

HJERTELANDET af Janus Metz & Sine Plambech  (Biograf)

Comment

HJERTELANDET af Janus Metz & Sine Plambech (Biograf)

Den forhenværende landsbykone og sexarbejder har både ben i næsen og omløb i hovedet. Hjertelandet er måske nok en passende tematisk rammetitel for fortællingerne i filmen, men den kunne lige så godt hedde Sommais kvinder.  Det er hende der viser kvinderne en vej ud fattigdom, væk fra sexarbejde og forbi mislykkede ægteskaber i Thailand. Det er også hende der informerer de lokale i Thy om 24 års reglen, hvad de skal stille af økonomiske garantier og sørger for at parrene møder hinanden. Med sikker hånd fører hun således par efter par sammen, og selvom det går galt enkelte gange er hendes succesrate alligevel langt højere end nogen præst. Hun sikre de enkelte kvinder et bedre liv og sørger samtidig for at penge flyder hjem til den lille landsby hun voksede op i.  Hendes rådgivning til kvinderne er ganske simpel. Følelser er noget du gemmer under skjoldet og i stedet fokuserer du blot på næste generations lykke og økonomiske fremgang. De danske mænd udskifter måske nok ensomheden med kys, nærhed og løfte om tosomhed mens der for kvinderne er mere på spil.

Comment

Mellem os - Novellesamling

Comment

Mellem os - Novellesamling

Som helhed er udgivelsen dog en anelse ujævn, men temaet bliver vitterlig belyst på flere kreative måder og det kan derfor godt udlægges som en succes. Der er flere af forfatterne som går efter den samme type overraskendende slutning. Hvilket fremstår lidt spøjst når du læser bogen i et træk. De bedste noveller leger alle med læserens formodede fordomme, hvorpå de via teksten så forsøger at nedbryder disse. De mest vellykkede noveller er efter min mening skrevet af Jesper Wung-Sung, Tomas Lagermand Lundme, Kim Fupz Aakeson og så selvfølgelig Laura Ringo.

Comment

URBAN NIGHTS  - Wallmans

Comment

URBAN NIGHTS - Wallmans

Selvfølgelig var der et hav af elementer som kunne have været anderledes, nogle valg der burde have været bedre og enkelte ting der stred mod mine egene præferencer. Men når én aften under kuplen i den gamle Cirkusbygning er rigtig vellykket, så skyldes det strukturerne omkring showet er på plads og balancen mellem underholdning - middag er er fundet. Premieren i går var en sådan aften. Tillykke til Wallmans og alle jer der bidrog til festen. Har du aldrig tidligere været forbi dinnershow så er Urban Nights et oplagt sted at starte traditionen. Selvfølgelig vil mangt og meget virke en anelse overvældende, publikumsveteraner ved hvor man skal kikke og hvornår toiletpauser er mulige, men intet kan reelt gå galt. For når underholdning og servering af en fire retters menu sammenflettes korrekt så flyder aften uproblematisk og ubesværet. Du skal således kun fokuserer på din tallerken, sidemand og scenegulvet.

Comment

SKAM 2 på Aveny T

Comment

SKAM 2 på Aveny T

Da jeg er en granvoksenmanden enhver ung vil kalde gammel, har jeg selvfølgelig hverken fulgt serien eller indtaget fiktionen i andre former end teaterudgaven. Serien har altid føltes som noget der ikke vedkom mig, som var det et overgreb hvis jeg besøgte universet. Tilgengæld har jeg intet mod at indtage fiktionen når den først er bearbejdet til teater. Hvis du ikke kan forstå forskellen, så vil du også have svært ved at afkode ungdommens ambivalente forhold til teaterbearbejdelsen her.

Comment

RICHARD III på Husets Teater

Comment

RICHARD III på Husets Teater

Prins Richard var måske nok af kongeligt blod, men fysisk lignede han en vanskabning, noget religiøse mennesker ofte ville tilskrive onde kræfter og djævlens værk. Uheldigvis for England overlevede Richard både sin hårde barndom, omverdens spot og en barske borgerkrig. Hvor han som voksen fandt meningen med livet og opdagede at ambitioner omsat til handlinger, blot krævede lidt manglende moral og stålsat beslutsomhed. Vi lærer hurtigt at Richard er et rendyrket magtmenneske, der uden skrupler dræber, lyver og snigløber enhver der står i vejen for ham. Du er således enten med ham eller en del af problemet. Det er svært at holde af ham, men du imponeres alligevel af modet hvorpå han række ud efter magten. Hvorledes fortiden for Richard aldrig er andet end et katalog over nødvendige handlinger, ingen bør dvæle for længe ved, men blot accepterer som nødvendige for Englands (og derved Richards) bedste.  

Comment