Grundet min lidt afvigende tidsfornemmelse havde jeg misset det allerede er seks år siden jeg for første gang stødte på Josephine Park. Det skete en lun sommerdag i det lille klaustrofobiske teater kaldet Får302. Hvor udluftningen er teoretisk, nærværet stort og forholdene altid styrer sceneudtrykket. Her trampede Josephine rundt på en masse uskyldige dyr, alt imens jalousi åd hendes karakter op indefra. Stykket hed Knækket Hvid og er i dag de selvsamme ord jeg tænker hver eneste gang hendes navn popper op i min virkelighed. Hvilket heldigvis ikke er en sjældenhed. For selvom vi hverken kender hinanden fra den lokale tennisklub, værtshus eller filmklub så synes jeg hun er godt selskab.

Siden den intense teateroplevelse har jeg fulgt hende med opmærksomhed. Teaterstykker, TV-serier og anden fiktion er blevet indtaget udelukkende fordi hun var en af deltagerne. Nogle elementer har rykket hende, andre har løftet hende og langt de fleste blot understreget hun er en fremragende skuespiller. Senest kastede jeg mine Filmakademi stemmer efter hendes indsats i DR-serien Doggystyle. Lige om ganske få dage, kan du selv, indtage talentet på Nørre Bro Teaters lobbyscene. Her står hun alene med ordene i teatermonologen Et Godt Menneske.  Skrevet af Kirstine K. Høgsbro og instrueret af Karen Lundsby Andersen.

Foto Forbrugermania

EN DESPERAT MONOLOG OM EN UPCOMING HELGEN

Katrine har et forslag til Paven. Hun minder nemlig lidt om Mother Theresa, på en måde. Hun har i hvert fald altid haft den samme flair for godhed. Desuden har hun taget sig af sin depressive kæreste Stig. Og det var ikke ukompliceret.

Katrine er også cykelhvisker. Altså, ligesom en hestehvisker, bare med cykler. Og nu er hun cyklet hele vejen fra Danmark til Vatikanet for at møde Paven og fortælle ham sin historie. For han kan jo ikke helgenkåre hende, hvis han ikke kender hende. Vel?


Foto Lis Kasper Bang.  Forestillingen kan ses mellem 7. og 14. februar. Læs mere her. Visningen er work in progress, hvor publikum inviteres ind på et tidligt tidspunkt i processen for at gøre dramatiker og skuespiller klogere på materialet. Og forhåbentlig blive godt underholdt samtidig! Den endelige – og muligvis totalt ændrede – udgave af monologen forventes opført i efteråret 2019.

Comment