Diktatoren på Nørrebro Teater

Comment

Diktatoren på Nørrebro Teater

Hvis du har mod på to timer og femogtredive minutters dansk teaterudgave af Diktatoren, så kan du med fordel opbygge forventninger ved en serie andre anmeldere der alle elsker stykket. Hvis du blot har brug for nogle nøgtern informationer kan sige, at scenografien (KIM WITZEL) er holdt simple og meget tro mod den opfindsomhed gamle stumfilm levede højt på. Komikken (KASPER RAVNHØJ) er gennemført falden på halen og timing fejler ikke noget. De almenmenneskelige og politiske budskaber som kendetegnede filmen har også fået plads på scenen. Der er mange velkendte ansigter med i forestillingen, men Søren Pilmark toner først frem i andet akt.  Jeg synes Julie Agnete Vang gjorde det godt og Olaf Heine Johannessen ramte fint Chaplins udtryk. Det er alt hvad jeg retfærdigvis kan sige uden at have set mere. Hvis du ikke kender historien kan jeg afsløre der er tale om en forvekslingskomedie, med politiske budskaber og almenmenneskelige pointer. 

Comment

MARIA OG MOHAMED på Teater Grob

Comment

MARIA OG MOHAMED på Teater Grob

På scenen står Reumertvinderen Maria Rich og Mohamed Ali Osman, der blev uddannet som skuespiller i 2016. Maria er født og opvokset i Hellerup med højt til loftet, følelsesmæssigt overskud, nudistforældre og økonomien i orden. Mohamed er født i Mogadishu, Somalia, flygtet til Danmark og opvokset i Kolding med flugten og krigens skygge over familien i et fremmed land. Nu mødes de på scenen. MARIA OG MOHAMED er en collage, hvor Maria og Mohamed spiller hinanden i væsentlige begivenheder og relationer i deres respektive liv. Scenerne udspiller sig i et sitrende sci fi-univers - et ukendt territorium for dem begge.

Comment

Smukke møbler i ny udgave

Comment

Smukke møbler i ny udgave

Bøgerne fastslår snedkernes rolle i moderne danske møblers succes: Det er så at sige snedkerversionen af succeshistorien. Snedkerne er kommet til at stå i skyggen af arkitekterne: Wegner er mere kendt end Johannes Hansen, Finn Juhl er mere kendt end Niels Vodder og Kaare Klint er mere kendt end Rud. Rasmussen. Arkitekterne er blevet iscenesat som kunstnere, og det gjorde de bedste af dem til moderne ikoner. Tegningerne var vigtigere end udførelsen, og derfor stod snedkerne i anden række. 

Comment

Mungo Park på Betty Nansen

Comment

Mungo Park på Betty Nansen

Teatret fra Allerød tager hver forår på mini turne ind til hovedstaden. I år er det på Betty Nansen feriebarnet breder sig. Som du sikkert kender det fra egne ferier er alt ikke gået som det skulle. Noget blev aflyst grundet skader, og andre datoer kom i spil end oprindelig planlagt. Der er dog fortsat kvalitets dramatik på programmet nogle dage endnu. Således kan du i aften se Reumertvinderen fra 2011 - Kvinde Kend Din Krop

Comment

Roadrage - nu som drama

Comment

Roadrage - nu som drama

På trods af en opvækst i det jyske har jeg hverken noget kørekort eller forhold til biler. Til gengæld synes jeg, at det er lidt spændende hvorledes helt almindelige mennesker mister al selvkontrol blot fordi de sidder bag et rat. Måske det skyldes en masse  eksterne faktorer, men som en uden kørekort, så hælder jeg mere til at transformationen skyldes bilisme. Uanset hvad det måtte være er det utvivlsomt fantastisk råmateriale til en omgang bidende moderne dramatik. Hvilket du fra den 9. maj kan tjekke på Mungo Park i Kolding.   

Bilisten - Om de mennesker vi bliver til i biler

På vejen er han konge. Konge over sit eget lille univers i bilen. Når han sætter sig bag rattet kan han kan køre hvorhen han vil, og absolut ingen skal fortælle ham, hvad han skal.

Hverken derhjemme eller på arbejdet ved han hvem han er. Men i bilen – på vej frem og tilbage – dér ved han hvem han er: Han er én, der er på vej.

BILISTEN er en dramatisk og eksistentiel fortælling, som tager vejen forbi road-rage, pendlerliv, trængsel, klima, frihed, trafikregler og alt det, der gør os til de mennesker vi bliver til bag rattet.


Skuespiller:
Frank Thiel
Instruktør:
Viktor Tjerneld
Dramatiker:
Kristian Hallberg og Lasse Bo Handberg
Scenograf:
Katrine Gjerding
Lysdesign:
Mårten K. Axelsson
Komposition og lyddesign:
Ida Jacobsen
Forlag:
Draken Teaterförlag

Comment

Hyperrealisme - Ishøj

Comment

Hyperrealisme - Ishøj

Udstillingens kunstnere er alle optaget af menneskekroppen og skulpturen. Nogle imiterer kroppen 1:1, mens andre arbejder med fragmenter, forvridninger eller skaleringer af menneskekroppen. Andre værker er groft bearbejdede med en unaturlig overflade og et råt udtryk. Disse skulpturer stræber ikke efter at gengive kroppen, som den ser ud, men som den føles. Her er huden ikke nødvendigvis hyperrealistisk, og værkerne fortæller mere om en sindstilstand eller en kropslig fornemmelse.

Comment

Heartland - 2017 - En Festival Der Tør

Comment

Heartland - 2017 - En Festival Der Tør

Jeg kender mennesker der har et nærmest religiøst forhold til Roskilde Festival, andre der drømmende husker hvorledes de mødte den eneste ene i Skanderborgs Bøgeskov eller fabler om den hedgangene festival på Midtfyen. Jeg selv har besøgt alverdens fimfestivaller, teaterfestivaller og holder meget af Hamborgs hybrid versioner. Hvilket jeg synes Heartlands pressemateriale minder mig om. Her er den samme helhedstanke, det samme kunstneriske fokus og håber jeg, samme høje ambitioner.  Jeg har tænkt mig at besøge festivallen i håbet om at fange ballet under åben himmel, høre den talentfulde finsk/estiske forfatter Sofi Oksanen, nyde gensynet med Olafur Eliasson med mere. Selvfølgelig har jeg også favoritter på scenegulvet, men det er helheden der lokker mig til Sydfyn. Du kan se det hele program her -> 

Musik Art Talks Food Børn

Fotocopyright Peter Kirkegaard

Heartland er en nyskabelse på den danske festivalscene. Festivalprogrammet er et af Nordens mest ambitiøse og bygget op omkring fire oplevelser; nemlig musik, samtaler, kunst og mad, der i en samlet festivaloplevelse både skaber plads til fest og fordybelse for Heartlands gæster til juni på Egeskov Slot. Heartland henter inspiration fra internationale festivaler som Latitude, Green Man og Wilderness og drømmen er at tilbyde en festivaloplevelse, der er enestående på dansk jord, til alle, der interesserer sig for kultur – uanset alder og festivalerfaring.

Fotocopyright Heartland

Vores ambition er at skabe en festival, der er generøs og bevidst om, hvad den tilbyder folk:

Muligheden for både at holde fest et af de smukkeste steder i Danmark og opleve noget, der holder længe efter at festivalen er løbet af stablen. Vi ville sammensætte et substantielt program, der skulle emme af berigelse og langtidsholdbare oplevelser, og det syntes jeg virkelig er lykkedes
— Ulrik Ørum-Petersen

Comment

300 kg kridt + 1 time + Thorbjörn = kunst

Comment

300 kg kridt + 1 time + Thorbjörn = kunst

Det at dele et øjeblik med andre mennesker får altid en ekstra dimension hvis det forbindes med noget sanseligt. Et måltid, en solnedgang, et kys eller overværelse af levende kunst. Det kan være musik, dans eller som her med Now en forvandling af 300 kg kridt. Tilsat sprøde toner fra en saxofon og lette kraftfulde trin af Annika Kompart. Det hele rummer kimen til noget magisk også selvom det er mandag, ferien ikke er booket og du aldrig tidligere har orket performance kunst. Så tag din partner, studiekammerat eller kollega under armen og nyd for en kort stund et afbræk væk fra hverdagens kedelige gøremål.

Fotocopyright Clas Fröhling

Fra d. 24. april og frem til d. 15. maj kan man opleve Torbjörn Johanssons installation med titlen, Now.  Installationen bliver skabt d. 24. april kl. 19 i Dansehallernes foyer og vil kunne opleves som en performance med musik fra den svenske saxofonist Mats Gustafsson og bevægelse fra danseren Annika Kompart. Torbjörn Johansson går til angreb på hvide vægge med forskellige værktøjer - sprinkler, kaster, tegner og spraymaler. Der er lagt op til et eksperimentalt møde mellem billedkunsten og den performative kunst – hvilken retning værket vil tage er ikke til at forudsige.

Fotocopyright Clas Fröhling

Særarrangement
Som afslutning på udstillingen vil Torbjörn Johansson og Dansehallernes kunstneriske leder Evfa Lilja afholde en After Talk mandag d. 15. maj kl. 17.30-18.30. Her vil de mødes og tale om installationen og værkets tilblivelse. 

Udstillingen er gratis for alle og kræver ikke tilmelding.

Comment

MIG OG TYSON - Grob Teater

Comment

MIG OG TYSON - Grob Teater

I skolen var Paw den de andre børn blev bedt om at holde sig fra, da han kun var dårlig indflydelse. Han blev konstant fortalt at han ikke ville blive til noget. Efterhånden bed den historie på og Paw begyndte at hænge ud med nogle hårdere drenge, som sammen tævede andre jævnaldrende.

Everybody has a plan until they get punched in the face
— Mike Tyson


Da Paw så som 11årig så Mike Tyson vinde verdensmesterskabet i boksning, blev han fascineret af den verden han så og han tog snart selv sportsgrenen op. Boksningen gav Paw et sted at afreagere og gav ham en drøm han passioneret kunne stræbe efter.

Copyright GrobTeater

Copyright GrobTeater

Jeg var hverken en af de hårde drenge, eller en af de der gik til boksning, men just som Paw var jeg fascineret af planetens ondeste mand. Det er muligt Don King, voldtægtsdommen, diverse overfald og stofmisbrug forplumrede selve bokseoplevelsen, men bæstet med handskerne var vitterlig dragende at følge. Det eksplosive energiudfald på det kolde canvas var skræmmende, selv når man så kampene i ens egen trygge stue. Da jeg er jævnaldrene med Paw er det oplagt at tro, at det kun er os der var unge i 90erne der har et forhold til Mike Tyson. Men lektionerne, baggrunden og kampene væk fra gaden er desværre fortsat noget enhver rod kan relatere til.


Medvirkende: Paw Henriksen og en bokser
Iscenesættelse: Moqi Simon Trolin
Manuskript: Thomas Markmann
Spilleperiode: 26. april – 11. maj 2017
Spilletider: Man-fre kl. 20, lør kl. 17
Hvor: Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N
Billetter: 45-145 kr. på teaterbilletter.dk og grob.dk

Comment

Drama på Sankt Elisabeths Hospital

Comment

Drama på Sankt Elisabeths Hospital

Hvis du ikke tidligere har indtaget dramatik udenfor teatersalene så er der her en oplagt mulighed. Teaterkompagniet Glimt har specialiseret sig i ligetop den udtryksform og med forestillingen "Det der er tilbage" indtager de det største tabu - Døden.

Det sker  på Psykiatrisk Center Amager, det tidligere Sankt Elisabeths Hospital, på Amager fra den 20. april til den 11. maj. Forestillingen er hverken for de med gangproblemer eller svage hjerter. Da de igennem operasang, dans og fysisk poesi vil bringe publikum ind i det sted, hvor vi gemmer vores smerte, frustration og vrede over tabet af en, vi elskede.

Døden er for langt de fleste mennesker noget, der kan være svært at tale om, selv med ens nærmeste familie og venner. I ”Det der er tilbage” bygger vi et univers, hvor vi husker nogen, vi elsker, og hvor man kan knytte sine minder til objekter, bevægelse og musik på en positiv måde,”
— Camila Sarrazin.

Spillestedet er det gamle Sankt Elisabeth Hospital, Hans Bogbinders Allé 3, 2300 København S (nu Psykiatrisk Center Amager). Forestillingen spiller i bygningens gamle kirkesal, som ligger på 3. sal, opgang 3. Se mere her

Comment

Kongens København af Claus Høxbroe

Comment

Kongens København af Claus Høxbroe

copyright Høexbroe

Selv hvis mine reoler ikke savner endnu en digtsamling, så tror jeg forsommerens oplæsninger i København af Claus Høxbroe bliver et hit. De første lokationer er allerede offentliggjort og billetter er sat ti salg online.

Jeg har gennem de sidste fire fem år flere gange oplevet beat poeten live. Det har aldrig være ensformigt, ligegyldigt eller en gentagelse. Jeg har besøgt manden i Herreværelset, overværet oplæsning i en Aarhusiansk boghandel, hørt ord blevet brudt på Bisidderkroen og stødt på digterens udgydelser på de danske teaterscener.

Selv hvis du ikke har en nostalgisk tilgang til København, ikke holder af travbaner og store cigarer så har Claus Høxbroe noget der gør mødet værd af gentage.

- Et synspunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.  

Copyright forbrugermania

Comment